måndag 15 februari 2010

Hej Ebba! Hur är du i köket?

Nytt inslag på Magnetenbloggen! Under den vinjetten "Hur är du i köket?" kommer vänner, bekanta och kanske också helt okända att svara på en enkät om hur de är i köket. Först ut är vår goda vän Ebba. Nästa gång kanske det är din tur!

Hur ofta lagar du mat?
"Oftast en gång om dagen, men när jag är sjuk, bakfull eller hemma hos någon annan brukar jag inte laga mat."

Vilken är din paradrätt?
"Kyckling & chorizo pasta. Det är en tomatsås med kyckling och chorizo. Och ibland har jag även bacon i. Som en hel bondgård på tallriken."

Vilka är dina starka sidor i köket?

"Tålmodighet (i väntan på grytor/jäsning och liknande) och teknik. Vet när man ska röra och inte vispa osv."

Svaga sidor?
"Dålig på att samarbeta, svårt att ta till mig andras dåliga tips och låtsas som om de är bra."

Favoritingredienser?

"Korv, kyckling, cocktailtomater på burk, potatis, ost. Mums!"

Vad brukar du få för respons på din matlagning?

"Oftast ganska bra men det är tråkigt när nån säger att det är bra fastän det är dåligt."

Känner du dig någon gång handikappad i köket?

"Ja, när man ska 'hjälpa till' när någon annan står i köket."

Vilken roll antar du om du ska samsas med en eller flera andra i köket?
"Både aktiv och passiv men nästan jämt irriterad, särskilt om den/de andra är stressiga och värdelösa."

Vilka influenser har du när det kommer till matlagning?
"Svensk med italienska och östeuropeiska influenser och en touch av påhittad tex-mex."

Har du någon gång misslyckats fatalt i köket?
"Jag misslyckas jämt när jag ska laga mat till bara mig själv, jättekonstigt!"

Har du någon gång lyckats i köket mot alla odds?
"Nä, jag har nog aldrig riktigt kokat soppa på en spik s a s."

Vad har du för "tänk" vad gäller disk?

"Det ska ske noggrant under varmt rinnande vatten. Jag jobbar helst med svamp, det är mest effektivt. När jag har diskat klart torkar jag diskbänken ordentligt, så att den är skinande ren, sen sköljer jag ur trasan och kramar ur den allt vatten (annars= stinkande trasa) och hänger den mellan diskhoarna. Man ska inte hänga den på kranen för då kan det komma bakterier i dricksvattnet, det är respektlöst mot människor utan tillgång till rent vatten. Hela den här processen är mycket viktig för mig. Känner mig inte trygg med en oskinande fläckig diskbänk."

Vilka "verktyg" använder du i köket?

"En skalkniv från Ikea och en brödkniv från Ica. Till dem använder jag äckliga skärbrädor i plast. Vid val av olja väljer jag oftast en svensk rapsolja från familjen zeta, det är för att jag inte tycker att olivolja är särskilt gott."

6 kommentarer:

Anden sa...

Hej!
Jag hoppas verkligen på att få bli intervjuad av er!
Kramar den gulliga anden, kvack kvack!

Stina sa...

Spännande den här asiatiska komentaren!

Stina sa...

Känns som o det inte konsikvent håller sig till 1 språk s a s.

ebba sa...

オテモヤン är nog jätteupprörd över något av mina svar :-S

Puppe sa...

Enligt Google translate pratar オテモヤン en hel del om sex. Han / hon kanske menar att du, Ebba, ägnar dig åt "sexig" matlagning? Precis som svenskarna spelar "sexig" hockey i OS.

ebba sa...

Där är du nog inte helt fel ute. Det känns helrätt faktiskt!