onsdag 17 februari 2010

Hej Andrea! Hur är du i köket?


Vad har du för inställning till mat överlag?
"Jag tycker mycket om att äta mat. Förut gillade jag inte alls att laga mat och tyckte det var väldigt nervöst. Men på senare år har jag verkligen kommit igång."

Hur ofta lagar du mat?
"Nu när min man är borta på turné så blir det en hel del matlagning till mig själv. Kanske varannan dag cirka."

Vilken är din paradrätt?
"Jag skulle säga att det är pasta med tonfisksås, den har jag fått mycket beröm för, samt tillagat ett ANTAL gånger! Jag brukar ha: tomatpuré (späd sedan med vatten), svarta oliver, vitlök (våga ta flera klyftor!), kapris, persilja och tonfisk. Sen har jag alltid nåt starkt med och det bästa är den ungerska paprikaröran 'Erös Pista' som betyder 'Starke Peter'. Smaka av med salt och peppar, mmmm!"

Vilka är dina starka sidor i köket?
"Jag skulle säga att jag har vad man kan kallar en koka-soppa-på-en-spik-mentalitet. Ge mig vad som helst och jag kan röra ihop nåt som är HELT ok!"

Svaga sidor?
"I princip alla min receptmåltider har blivit misslyckade. Jag är mycket dålig på långkok och degar och planerande matlagning... Jag är också otroligt nervös när jag lagar mat till andra och bränner ofta maten. Min ugn blir även mycket rökig vilket resulterar i att brandlarmet ofta går i lägenheten."

Favoritingredienser?

"Salt, mums! Och så får jag än en gång nämna "Starke Peter" som är otrolig i smaken! Jag är mycket förtjust i pasta. Har faktiskt haft en jättekul pastafest en gång med en jättekul tjej: Fanny! Och det är ju därför extra kul att det är du som ntervjuar, kul!"

Vad brukar du få för respons på din matlagning?
"Jo jag tycker att de flesta brukar gilla min mat. Min man Jens är ofta mycket uppskattande. Men han är en väldigt positiv person i helhet så han gillar nog det mesta. Som jag! De flesta tycker nog att jag har fallenhet just för de här improviserade rörorna. Och tonfiskpastan har fått alla på fall!"

"Du har vid tidigare tillfälle berättat om en maträtt som heter Pasta d´amore eller något liknande, som du brukar laga. Kan du berätta lite om den?

Jag har nog mest pratat om Pasta d´amore och inte lagat den så många gånger... MEN - de gånger jag gjort den har jag tagit laxfiléer, bandspaghetti, grädde och saffran! Saffran är en jätteläcker krydda, fylld av kärlek! Min man Jens är jätteduktig på den här Pasta d´amoren! Vi äter den ofta när vi firar något. Senast när vi firade 3-månadersjubileum av vårt äktenskap lagade han ihop denna ljuvliga rätt. Hursomhelst är det en favorit!! Rekommenderas varmt om man vill förföra någon!"

Känner du dig någon gång handikappad i köket?
"Jag känner mig alltid handikappad i köket. Det är så svårt med planeringen och det ryker ofta mycket i min matlagning vilket är ett stressmoment. Jag blir också superklantig när jag ska laga mat med andra, jag kan knappt hacka en morot då! Jag blir mycket nervös över hur stora bitar jag ska skära grönsakerna i, hur hög värme eller temperatur i ugn osv, osv. Jag är ingen team worker i köket, snarare droppen som får grytan att koka över! Jag brukar ofta diska och sånt istället sen för att gottgöra för min tafatthet på matlagningsområdet."

Vilka influenser har du när det kommer till matlagning?
"Jag är mycket intresserad av vegetariska rätter, är något av en "kanin". Min mormor gjorde också HELT fantastisk ungersk mat som även min mor nu gör och den är en stor inspiration! Gryt-tänket och röror-tänket är väldigt utbrett i Ungern, därav min naturliga talang för detta!"

Har du någon gång misslyckats fatalt i köket?
"Ja många gånger. Bränt vid mat. Jag har också gjort många märkliga risrätter när jag inte haft nån mat hemma som verkligen blivit superäckliga! Jag brukar ofta förstöra maten med krossade tomater. Att jag aldrig lär mig! Jag har även tinat saker i mikron som börjat brinna för att jag glömt ta bort aluminiumfolie och liknande. Min man Jens slängde även en rejäl klick messmör i köttfärssåsen en gång, har han berättat och det var en total katastrof. Tur att man inte var hemma då!"

Har du någon gång lyckats i köket mot alla odds?
"Ja jag skulle bjuda mina tonsättarvänner på middag och gjorde grönsaker, lax och potatis i ugn och det rykte nåt fruktansvärt ur ugnen! Det blev os i hela lägenheten, brandlarmet gick och jag fick öppna upp alla fönster! Hade det varit sommar hade kanske bara en fläktande ljum bris gjort sig påmind, men nu var det vinter och kallt! Hur det nu var så hann jag vädra ut allt, städa ur ugnen något från oljan som droppat ned (därav oset) och fick grönsaker och potatis lagom mjuka och fetaostlaxen ljuvligt smältande i mun! Gästerna anlände, åt, och alla var supernöjda!!!"

Vilka "verktyg" använder du i köket?
"Jag har en brödkniv som jag skär det mesta med. Eftersom jag sällan lagar kött så gör det inget att den är lite slö. Durkslaget är mycket viktigt då jag är en riktig pastatok som sagt! Osthyvel är bra till allt möjligt, skiva gurka bland annat!
Stekpannan är min bästa vän!"

Vad har du för "tänk" vad gäller disk?
"Jag försöker vara mycket miljömedveten i det mesta jag gör, källsorterar noggrant och sparar på el med mera. Men när det gäller disk är jag rädd att jag är lite slarvig med detta... Jag har försökt göra en sån där balja men jag tycker det är så frustrerande att all disk simmar runt där och så får man håva upp den med händerna så jag diskar direkt under kranen på hög värme, med mycket raska tag! När jag bodde i Italien diskade jag mycket med svamp, men nu är jag tillbaka med diskborste. Min favoritfärg på diskborste är orange!"

3 kommentarer:

bubbis sa...

Ah! Den där tonfiskpastan är toppengod, till och med för icke tonfiskälskare som jag själv. Mums, vilka goda stunder man haft!

Nisse sa...

Jag håller med om tonfiskpastan, den var jättegod. Är det inte dags att intervjua en riktig SOFO-dad som bara för att nämna något gjorde två satser crunchy musli, kokade kykling fond och satte igång med en surdeg i går. Det är en vanlig dag för en pappaledig SOFO-bo.

Tidningen Magneten sa...

Nisse: check your mail, dude! :-)