söndag 7 juni 2009

Summa summarum, en dag i demokratins tjänst (EU-val 09):

* Det bor jättemånga "kändisar" på samma ställe.

* En "moderatkille" (jag såg hans valsedel) vägrade att slicka igen kuvertet. När mina kolleger i vallokalen upplyste honom om att hans röst skulle ogiltigförseglas om han inte förseglade kuvertet försökte han först trycka ihop det med fingrarna. När det inte fungerade, och mina kolleger bad honom slicka på klistergrejen, svarade han att han vägrade slicka på ett kuvert som andra personer hade hade tagit på. Efter mycket om och men erbjöd sig personen som satt och prickade av i röstlängden, att slicka igen kuvertet. Så fick det bli.

* En superbrun karl (som är så brun som en ljushyad människa överhuvud taget kan bli, han är liksom helt mättad i färgen, som om någon hade retuscherat honom i Photoshop - typ dragit upp alla inställningar på max, och som jag, Stina och Tony tidigare har spanat in vid Mariatorget) kom in och frågade om han kunde rösta i den här vallokalen trots att han inte var skriven där. Jag sa nej och frågade då om han kanske var skriven någonstans i närheten. Svaret blev dock givetvis:
- Nej, jag är skriven på Gotland.
Och det var väl egentligen givet - Gotland ligger ju alltid i topp vad gäller mätningar av antal soltimmar per månad.

* MP fick jättemånga röster.

* Det är kul men slitsamt att göra en insats för demokratin.

6 kommentarer:

bubbis sa...

Vilka kändisar?
Jag gissar:
Plura, Johan Croneman, Iprenmannen, Mikael Nyqvist & Kjell Henry.

Anonym sa...

fan också, jag glömde också slicka igen kuvertet! inte på grund av att jag är modde, jag röstade på fi, gudde schyman. kommer min voice att ogiltigförklaras nu??!!!! FAAAAAAN!!! och jag som var så peppad på att rösta! men dom sa inget till mig när man lämnade in "lappen"! jag gjorde en handrörelse mot "lappen" som att "oj jag glömde visst..." men då hade den redan åkt ner i röstarlådan. Vad gör jag nu? /Anden

J. W. sa...

En röst på fi hade ändåt inte gjort någon skillnad.

/En som gör skillnad!

Elis sa...

"skitsnack", J.W. gör visst skillnad, även om det inte ger ett resultat i ett mandat, vilkjet såklart hade varit önskvärt. men: resultat ändock.

bubbis sa...

Jag tycker att det känns obehagligt att stå där i båset och slicka kuvert. Likväl inför valkontrollanterna. Varför har de inga svampar man kan använda? Eller självhäftande förseglingar på kuverten?

Tidningen Magneten sa...

Sorry Bubbis - inte ett ända rätt.

Jag skiter i etiken, här är hela listan (men jag vill framhålla att alla av dem inte deltog i den här demokratifesten, men vilka som gjorde det respektive vilka som inte gjorde det låter jag vara osagt):

Björn Ranelid
Eva och Efva
Ernst Brunner
Anne-Lie Rydé
Kristina Lugn
Monique Wadstedt
Niklas Strömstedt
Eva Beckman
+ Gerd Rexed i salen brevid