söndag 15 mars 2009

Irland!

Vi var på middag hos Ellen och Andjeas härom dagen. Det bjöds på pasta med spenatsås och massa parmesan och basilika (en riktig fullträff!) och vi pratade ganska mycket om Irland.

Det blev en hel del mer eller mindre initierat snack:

- Vilken typ av jordbruk har Irland egentligen? Har de potatis och sånt?
- Jag vet inte men jag tror att det finns mycket korn och malt, sånt som man gör öl och whiskey av. Och så finns det jättemycket får och hästar. Jag har varit där. Det är verkligen grönt.
- Jag har hört att en tredjedel av Irlands mjölkproduktion går direkt till Baileys-fabriken. De pratade om det när jag gick min bartenderutbildning.
- Ja, det där känner jag igen. Men jag har hört att det är hälften till och med.
- De gör Baileys av hästmjölk.
- Irland har jättemånga stora band och artister: U2, Cranberries, Enya, Sinead O'Connor och Westlife eller vad de hette, det där bandet med Ronan Keating. Och Riverdance!
- De gjorde också en massa filmer på 90-talet. Till exempel the Commitments och the Snapper.
- Och den där filmen om några barn som bodde i storstan och red runt på en häst.
- Ja, jag minns den lite vagt. Den var sorglig.
- Irland var jättestort under mitten och slutet av 90-talet. Konstigt egentligen.
- Irland hade ett enormt ekonomiskt uppsving då. Tror att det var någon IT-grej.
- Eller så var det ett ekonomiskt uppsving sprunget ur generösa EU-bidrag. Irland får jättemycket EU-bidrag.

I efterhand har jag försökt få fram exakta siffror om det här med Baileys och Irlands mjölkproduktion. Det visade sig vara svårt då uppgifterna varierar, minst sagt, friskt:
* Varje dag jobbar inte mindre än 40 000 kossor på 1 500 irländska gårdar med att producera mjölk till Baileys. Och varje dag, året runt, dricks det 2 260 glas Baileys - per minut!
* Som ren kuriosa kan nämnas att Irland får importera mjölk- och gräddprodukter, då alla inhemsk produktion nu för tiden går åt till Baileys - som blivit en riktigt stor exportframgång.
Kommentar: All Irländsk mjölkproduktion går INTE ALLS åt för att producera Baileys, utan snarare cirka 4 % av den totala produktionen.

(Allt hittat på www.dricka.se)

Vad vet DU om det här?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Potatis - löste Irland också hungersnöden med potatis, är min fråga?

Irland är eller var världens största exportör av mjukvara, men detta har att göra med Irlands lagstiftning som "ser mellan fingarna" när det kommer till piratkopiering, och Irland är främst en mellanhand, inte en producent av mjukvara. Eller?

Ebba sa...

Får Baileys bara innehålla irländsk mjölk?

Eire (som irländarna själva säger) verkar otroligt vackert.