fredag 19 december 2008

Restaurangmänniskor

Alltså - människor som har jobbat "mycket restaurang" - vad fan är deras problem? Ni känner till typen: pigga och glada tjejer och killar. Med mycket ångest dock, som de inte riktigt kan hantera. De är inte själva medvetna om att det är just ångest de känner. De kanaliserar den där "obehagliga känslan" genom olika mer eller mindre framgångsrika metoder: Genom att dricka för mycket. Genom att träna jättemycket. Genom att äta för mycket. Genom att äta för lite. Genom att ligga runt mycket. Genom att sitta och skaka frenetiskt på ena benet. Genom att röka jättemycket. Genom att ta droger. Genom att sova för mycket på sin "lediga dag".

Det mest irriterande med "restaurangmänniskor" (förrutom deras attityd och osunda inställning till livet) är deras jargong och fula uttryck för saker och ting. Just nu kommer jag tyvärr bara på ett exempel: att "jobba långpanna".

Kommer ni på några andra trötta "restauranguttryck"?

Ett bra exempel på en "restaurangmänniska" är han Håkan som var med i den där dokusåpan (eller vad det nu var) Färjan på kanal 5. Tror att han var med i Baren också, som gick på 3:an på 1990-talet. Han jobbar i och för sig i bar, inte restaurang, men det är typ samma grej.

9 kommentarer:

Ebba sa...

Jag kan visa på ett exempel som faktiskt tagit sig ur den där sörjan. Titta på senaste avsnittet av "Dr Åsa" på SVT PLAY (förslagsvis). Vi möter Erik som vänt sin osunda livsstil och påbörjat ett nytt liv nästan. Sånt är härligt att se!

Anonym sa...

Jag tror att restaurangfolket säger "allt på en stöt", "luftknullarbrud" och även andra saker, men jag vet inte om det stämmer. Jag tycker kanske att någon som jobbar "inom restaurang" borde komma fram och berätta exakt vilka uttryck som används.

Tidningen Magneten sa...

Jag ska kolla med Håkan (på "Färjan" alltså) om han skulle vara intresserad av att gästblogga!

Tidningen Magneten sa...

Tack för tipset förresten Steven!

Anonym sa...

Vad är en "luftknullarbrud"?

Anonym sa...

Jag vet inte om någon säger "luftknullarbrud", jag vet inte vad det betyder heller. Jag bara tänkte mig lite olika saker människor inom restaurang säger och så långt kom jag i fantasin. "Allt på en stöt" känns tillexempel sannolik men jag har för lite erfarenhet. En sommar jobbade jag med catering på turistbåtar i Stockholm. Jag serverade tillsammans med en tjej som pratade om surfing och snowboarding och killar som är snygga och ligger på rätt sätt. Jag vet inte om hon var så representativ för restaurangfolket som för säsongsarbetarna. Men oavsett minns jag inte vad hon använde för ord.

Anonym sa...

Stålfitta. Jag tror att det är vad "restaurangfolket" kallar såna där knöggliga bollar av tunna metallband som man har för att göra rent pannor med. Lite desperat tycker jag.

Anonym sa...

haha stålfitta!! fan va mongi de har ja inte hört, jag har jobbat mycket restaurang, eler halvmycket. aldrig fastanställd bara extra vilket gör mig lite till hatobjekt för att jag har andra ambitioner än att anvancera i köket.
blev av en servetris kallad for pullan. bartendersarna tro att dom e it!! säger att dom vill knulla milfs och sånt, slicka upp någon äldre kvinna i brygga med förhoppning att serverings personalen ska bli chockade. biff och bea, istället för bearnease sås. galopp för en öl i vinglass. drille för dricks, bonga, slå in på kassan. alltså listan lång och vidrig, jonnyboy

Lovisa K sa...

Surfare!!! Det är väl en öl i whiskey- eller litet vattenglas. urlöjligt