onsdag 17 december 2008

Två tips för den som gillar tvetydig stämning

Idag ringde jag till Swedbanks telefontjänst (mitt bankkort är rätt slitet) och påmindes om hur bisarr deras telefontjänst är. Telefontjänster är ju ofta rätt lustiga, men detta är något extra, jag tror det är för att det känns som att hon som talat in allting på något vis tror på det hon säger, vilket skapar en mycket humoristisk effekt. Om du inte har Swedbank kanske det går att ringa i alla fall och lyssna?

Det andra tipset är filmen "Vackert Väder" av David och Leon Flamholc från 1996. Den inger hela tiden en slags känsla av gåtfull tvetydighet, många detaljer finns där utan att riktigt förklaras och denna känsla av att man inte riktigt greppar helheten förstärks av att man använder sig av det tidstypiska greppet "MTV-klipp". Filmen lär vara delvis självbiografisk och beskriver huvudpersonen Daniels sommar i Malmö där han festar, jobbar på McDonald´s och blir kär i Skanör-Falsterbo-tjejen Louise. Det jag minns bäst från filmen är bohemen/ligisten Manx, spelad av Ulf Welander - bara han gör hela "rullen" sevärd (vad hände med Ulf Welander, tycker att jag sett hans namn på Rapport-reportage i rollen av kameraman, är det en namne, eller är det "riktiga" Ulf?).

Jag vet inte om det är klippen som gör det, men resultatet blir helt klart konstnärligt. Känns lite som att det inte var meningen riktigt med tanke på Flamholcarnas senare filmer (Nattbuss 807, Lithivm), men en hel del scener är bra på riktigt, tycker att det är rätt bra sexscener till exempel. En av de mer sevärda svenska ungdomsfilmerna.

Happy wednesday!

Inga kommentarer: