söndag 22 juni 2008

”Pappa är besatt av att samla”

Fråga: Min pappa är en samlare av nästan allting. På senare år har det blivit värre. Han köper massor av saker, mestadels begagnade tekniksaker. Han samlar även på sig allt som annat folk slängt. Han har redan tagit upp 60-70 procent av huset med sina saker. Jag har börjat slänga gammalt skräp i smyg, men ibland hittar han sakerna igen innan jag hinner slänga dem. Det känns nästan som om jag gömmer undan alkohol för en alkoholist.

Jag har försökt prata allvar med honom. Jag mår dåligt av det här och vet att min mamma också gör det. Vad ska jag göra för att han ska förstå att det han håller på med förstör för hela familjen?

/Orolig och förtvivlad


Svar: Det låter nästan som om din pappa har blivit besatt av att spara saker hemma. Då man är besatt biter ofta inte logiska hintar som ”fattar du inte att vi inte får plats hemma?”.

Av någon anledning går han in i en egen värld. Hans tankar och känslor fokuseras kring prylarna som på något sätt ger honom mersmak att fortsätta samla. Det kan vara för att få tröst, avkoppling, ett sätt att hantera inre oro, en hobby, och så vidare.
Det fungerar sällan när barn skall försöka uppfostra eller säga till sina föräldrar. Kan du i stället försöka coacha din mamma till att sätta tydligare gränser, och benhårt hålla fast vid dem?

Tänk dig metaforen att lära en kattunge att gå på lådan. Då katten visar en tendens till att vilja kissa lyfter man den till lådan. Om och om igen. Så skall ni stå på er. Det kan ju nästan bli en rolig grej av detta och kanske kan även din pappa inse det ”komiska” i sin besatthet. Eller så kan du och mamma tillsammans, direkt till din pappa, tala om hur ni mår kring detta.

Försök få honom att själv förstå hur ni upplever problemet. Ni kan be honom skaffa ett förråd eller bygga ett skjul. Eller stå på er och släng och ställ undan rejält med saker. Låt er inte påverkas av att han försöker ta sakerna tillbaka.

En sista utväg skulle vara att ni dramatiserar det hela en gång och lägger alla hans prylar i hans sänghalva eller på hans del av bordet/soffan så att han själv inte kan komma fram till sina delar av huset.

Inga kommentarer: