tisdag 17 juni 2008

”Jag är störtförälskad”

Fråga: Jag är sexton år och bor i en liten håla utanför en större stad. Jag har blivit störtförälskad i en snart 15-årig tjej från Stockholm, hon är jättesnäll, kristen och otroligt härlig! Hon är bara så perfekt... Jag är förälskad.

Jag har aldrig vågat ta för mig här i livet förrän jag träffade henne. Nu är vi ihop och jag älskar henne och hon säger att hon älskar mig. Hon har sagt att bara jag tar för mig så kan jag få det jag vill ha. Och jag vill ha henne. Än så länge så är det ett distansförhållande och jag litar på henne, vet inte om hon litar på mig. Vi ska träffas en vecka i sommar, kanske längre.

Nu undrar jag: är detta verkligen värt att satsa på? Eller är det bara en sommarförälskelse? Jag har som sagt börjat ta för mig av livet och nu är jag för feg eller snäll för att dra mig ur andra påbörjade relationer. Men det är henne jag vill ha, hon är den enda tjej som fått mig att gråta av glädje. Hon vill inte att jag ljuger, så ska jag även berätta sanningar som skulle kunna göra saker sämre? En sak är säker: utan henne skulle jag stå vid undergångens brant.

Hannes


Svar: Det är bara att gratulera att du har funnit en sån fin tjej, och hon dig! När man är sexton år och träffar någon man verkligen trivs med är det klart att man skall fortsätta vara tillsammans.

Jag tror att din föreställning om vad du tror att du kan eller inte kan, inte stämmer längre! Ett sätt att pröva det är att, utan att berätta något för din tjej, göra slut på de andra relationerna. Säg att du träffat en annan eller att du inte vill ha en fast relation än.

Även om det känns obehagligt får du lov att göra detta eftersom dina känslor för din flickvän är så starka. Du får försöka se henne framför dig när du gör slut med de andra.

Det här är det enda sättet för dig att kunna testa din gamla föreställning om dig själv som ”feg”. Jag kan lova att du kommer märka att du växer när du säger ”nej” till de andra tjejerna. Man ska ALLTID tala sanning inom en relation, men man behöver inte berätta precis allt om tidigare relationer. Försök i stället att fokusera på nuet! Jag hoppas ni får en jättefin sommar tillsammans!

Inga kommentarer: