tisdag 10 juni 2008

På Connes party (del III)





















Från hela södra delen av Sverige åkte vi till Kolmården den 6 juni. Vi samlades vid Marmorbruket. Efter denna picknick/badstund åkte vi till Villa Solliden och checkade in på våra rum, sen åt vi middag. Under middagen var det ett fåtal tal, men efter middagen var det filmvisning och allmänt samtal om Connes liv och det var då jag började prata framför allt med min morbror Lennart som arbetar som sjukvårdare i Österrike. Senare på kvällen samlades vi ute i trädgården där vi sjöng och spelade musik och sen gick alla och lade sig. Dagen efter åt vi frukost och sen åkte jag tillbaka till Stockholm medan stora delar av sällskapet åkte in till Norrköping för att titta på olika familjerelaterade spots (Industrilandskapet bl.a. där morfar Conne arbetade på YFA).

Väldigt mycket av intresse kom fram under kvällen. De flesta var ganska negativa till Conne men samtidigt var de också kärleksfulla, försonande och respektfulla. Min morfar Conne var (p.g.a. hans starka tro) lite utav ett "freak" om man ska vara elak. Han hade i MRA:s anda svurit att följa dessa fyra absoluter:

Absolut Sanning
Absolut Osjälviskhet
Absolut Renhet
Absolut Kärlek


Ulla (ett av min mammas syskon) upprepade dessa dygder flera gånger under kvällen och visade genom att grimasera och säga "urk" hur illa hon tyckte om detta. Jag fick under kvällen höra flera exempel på hur min morfar hade stött på en del problem med sitt löfte att vara Absolut Sann...

Fortsättning följer i bloggposten "Jag pratade med min morbror"

Inga kommentarer: