lördag 31 maj 2008

Andreas Bagge

I förrgår samlades vi hela familjen Bagge i en lokal på Birger Jarlsgatan. Vi kom från norr och söder, och vi var i alla tänkbara åldrar. I foajén stötte jag på Andreas Bagge, konstnär. Andreas berättade om sin utställning och vi pratade om livet efter detta men även om karriären när man är konstnär. Det kan ibland vara tufft att uppbåda kraft att både slå sig fram i konkurrensen och att samtidigt skapa konst som är relevant för en själv.

"Tror du på magi?" frågade jag.
"Självklart", svarade Andreas. "Inte magi på det där hokuspokussättet, men vi sitter alla ihop." Han pekade ut i lokalen och strax kom det fram en kvinna och hälsade på oss. Vi fann henne båda extremt attraktiv. "Sådana saker tror jag på, man sänder ut signaler som andra kan plocka upp, typ. Därför kom hon fram och hälsade för att hon trodde att hon kände dig, men egentligen så var det för att det fanns en mening med det"
"Hmm, intressant. Men är det inte lätt att bara tolka saker på ett sätt som bekräftar att magi finns?" svarade jag.
"Nej, eller jo, man får sortera. När man gör det för mycket får man lov att backa ett steg."
"Har du något magiskt trick att delge?"
"Mmmm. När jag hade bestämt mig för att bli konstnär pratade jag och min mamma om detta. Hon hjälpte mig med att lära mig att manifestera att jag redan var konstnär, tänka på att jag redan var det. På så sätt skulle jag sända signaler som gjorde att detta verkligen inträffade. Jag skrev en lapp där det stod "Jag är konstnär" och lade ner den i jorden bredvid blommorna och lät den växa. Jag blev konstnär."
"Vad bra att det funkar för dig med det där!" sade jag. Jag var intresserad, men mycket skeptisk. Samtidigt respekterade jag hans sätt.

Innan vi skildes åt bad jag honom komma förbi Baggebo under sommaren.

Av: Nina Bagge

Andreas Bagges utställning på Galleri Niklas Belenius har öppning idag 16-21 och pågår till den 25 juni. Galleriets adress är Ulrikagatan 13, ett stenkast från Karlaplans tunnelbanestation.

Inga kommentarer: