söndag 2 mars 2008

Fredag på Aubergine med Carsten, Jens, Andrea (och Clousette i tankarna)

I fredags hade jag bestämt träff med Carsten på mitt favoritställe, Aubergine. Aubergine är en jättemysig restaurang och bar, det är så där anspråkslöst och avslappnat som man vill att ett "ställe" ska vara, helt perfekt när man har tröttnat på "Söders" bohemställen men ändå inte vill gå till något stekigt "Stureplanshak". Jag hade tänkt prata med Carsten om att jag har börjat hysa starka känslor för honom, jag vill att han ska veta det och jag vill veta om de är besvarade. Grejen var bara att när han väl kom till Aubergine så hade han med sig Jens och Andrea (som han av en slump hade stött på, på Valhallavägen) och min plan om att avslöja mina känslor för honom fick således skjutas upp...

Hur som helst slog sig Carsten, Jens och Andrea ner vid mitt bord. Vi beställde in fyra glas öl och tog genast vid där vi avslutade sist vi sågs. Jens berättade att han var lite bekymrad över att hans barn, Clousette, på sista tiden har börjat umgås i "tveksamma" kretsar. En kväll när Jens (som just nu bor i Paris) var på väg hem och gick över en av alla de otaliga broar som går över Seine, såg han att det var några personer som hade gjort upp en eld vid brofästet. Han gick närmre för att försöka se vad det var för ena typer och då upptäckte han, till sin stora fasa, att en av dessa ljusskygga individer var Clousette! Han började ropa på sin son: "Clousette, Clousette, what the fuck are you doing here?!" varpå Clousette (som antagligen skämdes över sin pappas agerande, inför sina kamrater) svarade med att "peka finger" mot Jens. Hur det hela slutade förtäljde inte historien, men Jens var i alla fall märkbart skärrad över Clousettes respektlösa uppträdande. Jens har ställt upp till hundratio procent för Clousette och dessutom så är ju Clousette bara ett barn och borde inte ens känna till "fula-fingret"-gesten.

Senare på kvällen började vi planera nästkommande fredags aktiviteter, vi var först lite oense om i vilken ordning vi skulle ta det hela, men kom sedan överens om detta:
1. P-bio (antingen den vid halvfranska skolan eller den vid Gustav Vasa kyrka. Jens ska fixa ett program i veckan). Vi bestämde även hur vi ska sitta i salongen: Andrea och jag sitter i mitten och sen sitter killarna på varsin sida om oss, som en "mur".
2. Middag på indisk restaurang, kanske på Indian Garden? Där kan vi diskutera våra upplevelser från p-bion.
3. Vi går hem till Jens och Andrea (på Kungsholmen) och kollar på Andreas nya filmer (bl.a. en dansk sådan med Bengt Katastrofsen i huvudrollen) på widescreen-tv. Sedan när Carsten och jag ska gå hem så ska vi få vi med oss varsin dvd-skiva där Andrea kommer att ha bränt dessa filmer, så att vi kan se dem flera gånger + visa andra.
4. Eventuellt ett glas öl/vin på Aubergine lite beroende på vad klockan är.

Inga kommentarer: