torsdag 28 februari 2008

Får kändisar göra hur som helst? II

Förra veckan kom det en försändelse adresserat till kändisen vars lägenhet jag hyr. Det karaktäristiska emblemet på framsidan av kuvertet avslöjade att denna försändelse var från polisen, min nyfikenhet till trots lät jag dock ändå bli att öppna det. Smått chockerad visade jag det i stället för min "kombo", som med sansad stämma sade att det troligtvis bara var något så odramatiskt som att den här kändisen hade anmält något som stulet, och att han nu fick en skriftlig bekräftelse på detta, eller att han hade gjort ett nytt pass och att han nu fick meddelandet om att passet var redo att hämtas ut. Min intuition sade mig dock något annat.

Jag höll upp kuvertet mot en 60-wattslampa och kunde snart konstatera att min intuition hade slagit rätt. Den här kändisen hade nämligen gjort sig skyldig till "överskridning av hastighetsgräns". Förundersökningen skulle dock läggas ner. Märkligt! Var det en slump att just denna förundersökning skulle läggas ner? Knappast... Det är inte direkt första gången som vi hör om att förundersökningar av brott, som involverar kändisar, av olika anledningar läggs ner. Vissa gånger heter det "brist på bevis". Andra gånger kallas det något annat. Och Sverige var en demokrati sa du? Varför ska vissa människor, bara för att de råkar vara kända, få ratta runt i "gräddfilen"?

Min ursprungliga fråga kvarstår: Vart går egentligen gränsen för vad man får göra bara för att man är en kändis?

Inga kommentarer: