måndag 22 februari 2010

Hej Nisse! Hur är du i köket?

Vad har du för inställning till mat?
"Jag gillar mat, jag är tacksam över att det finns kan man säga."

Vilken är din paradrätt?
Jordärtskockssoppa.

Vad brukar du bjuda din fru och dina barn på när det ska va det lite extra festligt?
"Jag har varit mycket inne på kyckling på sista tiden. Bertil (1 år) älskar kyckling men han vräker i sig allt som går att äta och allt annat också typ apelsinskal. Gunnar (3,5 år) tycker inte om någonting förutom blodpudding och pannkakor typ så han är astråkig att laga mat till. Jag har inte riktigt lärt mig det där med att laga saker i ugnen så det tycker jag är kul."

Vilka är dina starka sidor i köket?

"Jag lagar ofta soppa på en spik eller typ rester. Jag gillar att ta vara på allt, då är det väldigt bra att ha en hund som kan vara sista utvägen eller Bertil. Svaga sidor? Jag har länge blivit väldigt stressad av recept så det försöker jag lära mig och som sagt att göra saker i ugn."

Vad brukar du få för respons på din matlagning?
"Folk är ju artiga så det brukar vara ganska positivt."

Hur är och din pappa i köket?
"Jag har nog fått mitt matlagningsintresse från honom. Han är väldigt duktig på smaker och köper fina råvaror. Han har lite som jag perioder då man utforskar smaker som man går igång på. Det kan vara lite tröttsamt för de som inte är lika inne på forskningen. Jag vet att jag kan periodvis t ex. ha rosmarin i allting och pappa hade en period med citronolja. Det var heller inte så populärt att få våfflor med löjrom när man var sugen på typ spagetti och köttfärssås."

Har du några nya favoritingredienser?
"Ja rosmarin, hemgjord kycklingfond, tomat, lök, matlagningsyoghurt."

Känner du dig någon gång handikappad i köket?
"Det är irriterande med smaker som man inte kommer åt för en sådan som jag som inte läser recept."

Vilken roll antar du om du ska samsas med andra i köket?
"Det beror på lite, det är inte så ofta det känns soft att skapa tillsammans så att säga, jag gillar att någon bestämmer, antingen jag eller någon annan."

Vilka influenser har du när det kommer till matlagning?
"Förr jobbade jag lite som servitör och nisse, då åt man god mat och såg mycket kul mat lagas. Nu har jag börjat läsa recept och se och lyssna på matlagningsprogram."

Har du någon gång misslyckats fatalt i köket?
"Jag har ibland lite för dåligt tålamod speciellt med saker i ugnen. Rå kyckling är ju inte så nyttigt eller gott. Jag blir på jättedåligt humör när jag gör så, jag skäms och tycker att ugnen är sjukt dålig och ojämn och så. Jag har också gjort för lite mat till någon fest och det känns inte alls festligt tycker jag."

Vilka "verktyg" använder du?
"Stavmixer och knivar som jag fått av min syster Ebba i julklapp."

Vad har du för "tänk" vad gäller disk?
"Jag har en liten diskmaskin. Varje morgon brukar jag göra rent vid diskbänken och så får det förfalla under dagen."

Inga kommentarer: