tisdag 23 februari 2010

Hej Jenny! Hur är du i köket?

Hur ofta lagar du mat?
"Varje dag nästan. När inte jag lagar, lagar Jesús. De få perioder i mitt liv jag inte har kunnat laga mat och tvingats äta ute hela tiden har varit fruktansvärda. Fruktansvärda."

Vilken är din paradrätt?
"Röd curry med kyckling, det är jag bra på. Eller kombinationen soja-mirin. Till och med en självdöd råtta skulle smaka bra i en sån sås."

Du har ju bott i Spanien och har en spansk kille, hur har det här påverkat dig i köket?
"Framförallt var det ju där som jag slutade vara vegetarian. Jag började äta den spanska korven i dubbel bemärkelse, som du så skämtsamt skrev hem på vykort. Det var helt enkelt för svårt att inte låta en bit jamón smälta i munnen när det begäret satte in."

Vilka är dina starka sidor i köket?
"Jag är bra på att föreställa mig vilka ingredienser en maträtt ska innehålla för att smaka på ett visst sätt. Andra människor är bra på t.ex. musik och kan "jamma" fram melodier, jag är bra på att känna igen smaker i t.ex. asiatisk mat på restaurang och sedan laga den hemma. Jag är också förskräckligt bra på att koka ris utan att mäta vare sig vatten eller gryn. Det bränner aldrig fast!"

Svaga sidor?
"Jag blir irriterad när jag måste laga mat tillsammans med någon som inte har samma koll på matlagning som jag. Jag minns till exempel en kompis som brukade skratta åt att du och jag, Fanny, skar alla grönsaker till någon anrättning i en särskild storlek och vägrade blanda dem - det säger ju sig självt att olika grönsaker tillagas olika lång tid."

Vad brukar du få för respons på din matlagning?
"De flesta tycker att det är gott. På jobbet brukar de tycka att min matlåda ser 'nyttig' ut men det tar jag inte riktigt som en komplimang."

Kan du berätta lite om dina föräldrars matlagning?
"Mamma brukade laga tortellini med en ostsås som alltid skar sig. Jag trodde att den skulle vara så och det var nog först i tonåren ostsås-sanningen uppdagades. Pappa brukade laga kyckling med timjan på som var ganska torr, antagligen som någon slags protest mot farmors saftiga kinesisk-soja-och-smör-kyckling. Jag förstår inte vad de höll på med egentligen, båda är ju ganska bra på att laga mat. Kanske hade de för mycket att göra på jobbet? Eller var det kanske helt enkelt inte så hett att laga mat på åttiotalet?"

Har du några favoritingredienser?
"Standardingredienser som alltid måste finnas till hands är: Olivolja, vitlök, salt (Maldon el. liknande), svart peppar, ingefära, japansk soja, citron, koriander (åh, så gott), gul lök, bladpersilja och sånt. Annars är mina favoritingredienser majskyckling (eller ekologisk), god lax (inga såna där frysta portionsförpackningar), blåmusslor, entrecôte eller ryggbiff, val- och pinjenötter, ruccola och granatäpple."

Vilka "internationella kök" är du influerad av?
"En något försvenskad version av japanskt, kinesiskt, thailändskt och indiskt. Och italienskt. Franskt har jag ingen koll på, det får mig bara att tänka på gråa kycklinggrytor."

Brukar du bli irriterad eller arg i köket?
"Ja, när någon lägger sig i min matlagning och efterkryddar. När det har hänt grät jag inombords. Fast det låter jag inte hända mer. Jag blir också arg när jag ser att folk köper lightprodukter eller margarin, men det brukar jag försöka hålla för mig själv, nä, det brukar jag inte."

Känner du dig någon gång handikappad i köket?
"Ja, när jag tvingas laga mat hemma hos någon annan som bara har en slö brödkniv. Eller när olivoljan har tagit slut, då vet jag inte vad jag ska ta mig till."

Har du någon gång misslyckats fatalt i köket?
"Ja, en gång när jag lagade en soppa och inte hade någon bra buljong. Jag kryddade och kryddade men det blev aldrig någon smak. Det var underligt."

Har du någon gång lyckats i köket mot alla odds?
"Jag har ganska bra förutsättningar att lyckas eftersom jag lägger nästan halva min lön på att köpa bra ingredienser."

Vilka "verktyg" använder du?
"Framförallt en bra kniv, sen spelar det inte så stor roll. Visp och slev och bra kokkärl är ioförsig också bra att ha. Redaktionens tillägg: och en tryckkokare som förkortar tillagningstiderna med ca 70 procent - mycket effektiv!"

Vad har du för "tänk" vad gäller disk?
"Jag mår allra bäst om någon diskar ganska direkt efter måltiden, men ofta låter vi disken stå över natten, det känns sunkigt."

2 kommentarer:

bubba sa...

Det här låter ju urmumsigt!

Lina sa...

Hemligheten med buljong är libsticka. Om du inte har eller inte vill använda buljongtärning men ändå vill ha den härliga smaken köp en kruka libsticka (brukar finnas iallfall på sommaren)