onsdag 19 augusti 2009

Tjejdag med Bubba!

I dag hade jag en tjejdag med Bubba. Vi hade lite ärenden att uträtta men vi började som vi alltid gör på McDonald's (Kungsgatan). Eftersom latte/cappuccino-maskinen var ur funktion blev det vanligt kaffe. Bubba tog en mellankaffe och jag en stor. Jag är ju lite av en kaffetok och jag tänker att när det är coffee time är det bäst att passa på. Bubba tog upp sitt "McDonald's coffee card" där man samlar klistermärken som finns på varje kaffemugg, när man har fyra klistermärken på sitt coffee card får man en kaffe. Bubba har nu tre klistermärken på sitt coffee card. Jag började från scratch.

Hur som helst. Efter McDonald's gick vi till en elektronikaffär för att köpa ett minneskort till min nya digitala systemkamera. Det var mycket stökigt och slafsigt i butiken och tjejerna som stod i kassan verkade mer intresserade av att stå och kackla med varandra än att göra sitt jobb - det vill säga hjälpa kunderna. Jag kände mig tvungen att säga till dem:
- Hör ni tjejer, det är ingen hönsgård det här!
Jag fick köpa mitt minneskort till slut så nu kommer ni snart få se lite läckra foton (med kort skärpedjup m.m.) här på bloggen.

Efter elektronikaffären vandrade vi ner mot Myrorna som ligger på den där gatan som korsar Sveavägen (där Citykyrkan också ligger). Här hittade Bubba en liten portabel symaskin till det facila priset av 35 SKR. Oanvänd var den också!

Sen gick vi till det andra Myrorna, vid Studentpalatset. Här hittade Bubba ett par skor med motiv på. Jag kommer inte riktigt ihåg vad det var för ett motiv men typ ett hus och en väg. "Skor som berättar en historia", som Bubba uttryckte det. Jag fann en nätt liten tjejväska i axelremsmodell (skinnfärgad). En "kommunistväska" enligt Bubba. Jag har länge velat ha en axelremsväska men vet liksom inte hur man ska bära dem. Över ena axeln och rakt ner? Eller från ena axeln och sen tvärs över överkroppen med väskremmen mellan "bröna"? Båda alternativen känns onaturliga och konstiga. Jag känner mig utklädd och obekväm. Som när jag var liten och klädde ut mig i mammas kvinnokläder. Men det är nog mest en vanesak så nu ska jag börja träna. Målmedvetet men försiktigt.

När det började kurra i magen gick vi till ett japanskt ställe (som jag inte kommer ihåg vad det heter men det ligger på Observatoriegatan och de har en stor val i "papparsmosaik" på väggen). Det är mitt och Bubbas favoritställe. Hon äter alltid den lite starka fisksoppan och jag äter en elvabitars sushi med musslan utbytt mot lax.

Mätta och glada promenerade vi ut i regnet. På Drottninggatan blev vi shoppingsugna igen och vi gick då in på "Souk" som var det enda som var öppet. Här köpte Bubba ett par bruna "Anne-Frank-kängor". (Hon var verkligen sugen på ett par riktiga tjejskor nu när hon ska börja plugga med tjejer.) Sen tog vi rulltrappan upp till Topshop. Där var alla kläder megafula men jag lyckades hitta ett par "strumpisar" (strumpbyxor) som var helt okej.

Tack för en härlig tjejdag med många fina stunder, Bubba! Den får 5 av 5 i betyg.

2 kommentarer:

bubba sa...

Åh vad roligt att vi känner lika kring denna dag! Jag var rädd att det bara var jag som hade haft en riktig toppdag.

Stina sa...

Det låter som en topp-topp dag! Härligt tjejer! Kul att du nu har en systemkamera! Blev det D60?

Och en stor tumme upp för "tjej-väskan!!"

Jätte Grattis!