måndag 1 juni 2009

Jag är en Europatoke!

I demokratins tjänst, och för att jag är fullkomligt tokig i EU och Europa (jag fyller år på Europadagen) ska jag arbeta som röstmottagare vid valet till Europaparlamentet på söndag. Vi som står till tjänst denna dag har blivit uppdelade i lag om sex personer och vi har också blivit tilldelade en bokstav - jag har blivit tilldelad bokstaven "D". Inte direkt min favoritbokstav men i det här sammanhanget känns det ändå okej.

Vi har dessutom fått ett schema att gå efter. Alla som har bokstaven "D" arbetar mellan 07.30-12.00, 14.00-17.00, 18.00-20.00 för att sedan vara med och räkna rösterna efter vallokalens stängning kl 21.00. De som har andra bokstäver arbetar under lite andra tider, eller de har framför allt rast under andra tider. Det här är för att vallokalen inte ska riskera att stå utan bemanning vid någon tidpunkt.

Det är en stor apparat och mycket organisation som ligger bakom den här, liksom andra, stora folkomröstningar. Det är också ganska mycket för oss röstmottagare att hålla i skallen - så är det när man "jobbar med" demokrati. Det kommer bli en lång dag och jag hoppas verkligen att jag inte såsar ihop i huvet lagom till rösträlningen. Det skulle bli otroligt pinsamt att råka räkna fel...

Ett tips! Vill ni träffa/titta på mig när jag jobbar på söndag? Bege er i så fall till Mariaskolan.

Inga kommentarer: