måndag 11 maj 2009

Clay tog med mig på möte (del II)

Efter att Clay hade hälsat på ett äldre par ville hon också introducera mig för dem.
- Det här är Kaj, min bästis, sa hon och puttade fram mig från mitt skyddade läge bakom hennes rygg.
Attans, nu är det klippt,
tänkte jag. Men till min stora förvåning sträckte mannen och kvinnan fram sina högerhänder och yttrade unisont en välkomstfras. Genast kände jag mig mindre brydd över min inte alltför vårdade klädsel.

Snart slog klockan sju och mötet skulle sätta igång. I gemensam trupp gick vi in och satte oss i lokalen. Det var mycket folk. Längst fram fanns en scen och bakom den hängde ett draperi i cerise. Uppe på scenen fanns ett podium och ett litet bord varpå det stod en kruka med en orkidé, också den i cerise. Där stod också ett litet mikrofonstativ. På varsin sida av bordet fanns två fåtöljer Aha, här brukar det alltså hållas förtroliga samtal, tänkte jag.

Fortfarande hade Clay inte berättat vad det var för ett möte men precis när jag skulle fråga klev en man klädd i mörkgrå kostym upp på scenen och ställde sig bakom podiet. Mannen harklade sig och började prata. Clay plockade upp en liten bok ur väskan. Nya Världens översättning av den Heliga Skrift stod det på omslaget. Jag vände mig om och upptäckte att alla mötesdeltagare hade likadana böcker i sina händer. Det var då jag förstod. Clay hade tagit med mig på ett möte i Jehovas vittnens "kyrka" - Rikets sal. Min första reaktion var förvirring. Sedan blev jag arg och besviken på Clay.

Var Clay helt knäpp eller? Trodde hon att jag skulle låta mig luras in i en sekt?

Fortsättning följer...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver väl inte se detta mötesbesök som ett försök av Clay att lura dig. Se det som ett vanligt studiebesök. Tänk vad intressant. Nu kan du personligt berätta vad som sker i en Rikets sal. Många andra återger bara vad andra sagt, och ibland förutfattade meningar och fördomar.

Anonym sa...

Det låter jättespännande allt det här med Clay! Jag ser fram emot att följa fortsättningen!
/Mozie

Anonym sa...

När kommer fortsättningen med Clay?!... Jag hade verkligen laddat upp idag för ett nytt avsnitt. Om ni inte vill skriva om Clay kan ni ju i alla fall skriva NÅNTING! Jag hade som sagt verkligen "laddat upp"...
/mo

Tidningen Magneten sa...

En fortsättning på berättelsen om Clay och hennes vän kommer snart. Håll ut!