måndag 13 april 2009

Att göra bort sig!

Vad tycker ni om att göra bort er? Hur ofta gör ni bort er?

En person jag känner sade en gång:
Elis, var inte rädd för att begå misstag. Alla gör det. Misstag är sexigt.
En annan person jag känner sade en annan gång:
Misstag är helt enkelt oförlåtligt.
En tredje person jag känner sade:
Förstår du ingenting?! Livet går ju ut på att göra bort sig.

Själv tycker jag att det är pinsamt att göra bort mig. Senast jag gjorde bort mig var i torsdags då jag gjorde bort mig tre gånger inför en bekant. Pinsamt.
Ett sätt att inte göra bort sig så ofta är att behandla sig själv och andra med värdighet.

Det är inte så svårt, inte sant?

Av: Elis Larsson

2 kommentarer:

Eva Rusz, kognitiv psykoterapeut sa...

Jag tänker såhär, det är skillnad mellan att begå misstag och att göra bort sig. Alla, t o m supercoola högstatus-personer, begår olika misstag hela tiden. Men sen handlar det om hur man hanterar misstaget. Om man gör det på ett dåligt sätt, t ex inte kan står för att man har gjort ett misstag, då gör man bort sig. Då kan det också bli jättepinsamt. Men lägger man bara korten på bordet och är beredd att erkänna för såväl sig själv som för omvärlden att man har gjort en tabbe - då gör man inte bort sig.

Hur gick det till när du gjorde bort dig?

Tidningen Magneten sa...

Alltså, det var inte så att jag pruttade, eller halkade eller något sådant. Sådant är lätt att skämta bort och helt klart pinsamt om man låtsas hålla uppe en fasad i dessa sammanhang. Det jag gjorde var att ragga på ett sätt som visade prov på rätt dålig människosyn! Det här blev en tankeställare för mig, men jag är väl medveten om att detta inte är det som gör skillnad, utan att det är i beteendet det ligger.

Jag tror anledningen till att jag buntar ihop dessa två faktorer, att göra bort sig och att begå misstag är att man ibland kan ställa höga krav på att varken göra det ena eller andra. Men jag är kanske inte helt på det klara med det här.

Kul att du hittade hit Eva Rusz, och tack för din kommentar!

/Elis Larsson