lördag 6 december 2008

Karolina L: Nötter eller grisar?


Jag rör mig dagligen runt Hötorget, Sveavägen och Drottninggatan i Stockholm, och faktum är att jag i de kvarteren väldigt ofta ser tiggare som sitter på gatan. Jag får väldigt dåligt samvete var gång jag rusar förbi en skylt där det står "Jag är hungrig", med knagglig handstil. Där går jag och är mätt, hel och ren, samtidigt som människan som sitter på gatan är hungrig, trasig och smutsig. Fryser gör dom säkert också.

För att råda bot på mitt eget samvete och den sneda resursfördelningen i samhället så har jag därmed kläckt en idé. Om jag lämnar min sminkväska hemma varje dag så kan jag fylla just det facket i min stora, bruna handväska med ca 10-15 små påsar med nötter och torkad frukt, såna där man köper färdiga, utan att väskan väger mer än vanligt. Var gång jag går förbi en hungrig uteliggare kan jag alltså ge dem en nötpåse att äta. Nötter är perfekt eftersom de varken ruttnar snabbt eller kräver kall förvaring. Pengar vill jag inte ge till tiggarna eftersom man inte vet vad de gör med dem. Droger eller alkohol vill jag knappast sponsra.

Men sen slog det mig att vissa av uteliggarna antagligen är allergiska mot nötter! Rent statistiskt måste det ju vara så. Vore det då inte både glammigare och roligare att ge dem inplastade marsipangrisar att äta? Nu i juletider och allt. Jag får säkert plats med lika många marsipangrisar i väskan som jag skulle ha fått plats med nötpåsar. Men sen slog det mig att vissa av uteliggarna kanske inte ens tycker om marsipan, och förresten så är ju marsipan gjort på socker och mandel, och det finns ju dom som även är allergiska mot mandel! Alltså kanske det inte spelar någon roll om jag erbjuder nötpåsar eller marsipangrisar till de hungriga uteliggarna? Det är lik förbannat någon som är allergisk ändå, eller inte tycker om. Och eftersom det är mer matigt med nötter och torkad frukt än marsipan, borde jag då inte satsa på nötpåsar istället för marsipangrisar? Men det vore faktiskt roligare att ge bort söta grisar.



Jag har svårt att bestämma mig - nötter eller grisar? Vad tycker ni?

Av: Karolina L, jurist, Uppsala universitet

Hämtat härifrån: http://blogg.aftonbladet.se/27789/perma/1042612

4 kommentarer:

Blattealibit sa...

Hennes blogginlägg var det konstigaste jag läst på länge. Blev mkt förvånad att det var på riktigt. Jag föreslår att Tidningen Magneten rekryterar Karolina L som ny skribent hos er, jag tror hon har "det"!

Tidningen Magneten sa...

Det enda hindret verkar vara att hon fetar texten där vi brukar kursivera, annars är hon definitivt perfekt! Men vi fetar också delar av texter ibland och borde kanske bara ta efter henne helt enkelt, det är trots allt bara redigering.

Blattealibit sa...

Absolut, i vilket fall är det ju något ni kan kompromissa fram - om ni ska feta eller kursivera alltså. Jag föreslår att ni agerar snabbt med den här headhuntingen. Annars finns risken att Karolina L s a s stjäl ert koncept! Vem vet vilka fler sjuka idéer som lurar i hennes hjärna, som hon bara väntar på att få blogga om...

Anonym sa...

tack karolina för att du tänker åt mig. vissa problem är så komplexa att jag börjar hemnet-surfa av ren ångest. men nu har du rett ut ett ev mina ångestnystan. tack!