måndag 15 september 2008

Togo Danielsson!

Det kom ett telefonsamtal:
”Hej det är farmor. Jag ville bara säga att jag har hälsningar från Togo Danielsson!”

Jag förstod direkt vad detta innebar.

Vem är ”Togo Danielsson”?
Togo Danielsson är farmors privata hyresvärd. (Som hon för övrigt är mycket nöjd med.) Detta är en mellanstor privatvärd. Togo har ett fåtal fastigheter i citykärnan i sin ägo. Men Togo innehar även fastigheter utanför tullarna, och dessa är något fler. Hursomhelst – farmor hade nu använt sin okonventionella kompetens till att övertyga Togos receptionist om att ställa mig i deras interna kö. Trots att de vanligtvis anser att farmor-barnbarn inte är tillräckligt ”nära” för att den ena parten ska få ställa den andra i internkö. Farmor hade dock under detta telefonsamtal berättat för receptionisten om min långa skolväg; att det tar två timmar i vardera färdriktning (vilket är sant). Sedan hade hon sagt: "så kan hon ju bara inte ha det!" Farmor hade insisterat på att jag verkligen behövde ett boende närmare skolan och receptionisten kunde inte göra annat än hålla med.

Jag är mycket mycket tacksam över att jag nu ska få stå i en intern bostadskö.

Tack farmor! Tack Togo!

Inga kommentarer: