torsdag 12 juni 2008

Connes party IV: Jag pratade med min morbror

Efter att vi ätit middag och efterrätt körde Martin igång projektorn i konferensrummet. Han visade en massa gamla filmklipp från åren 1942-1986. Bilderna visade allt från Connes och B-M:s bröllop till släktfesten vi hade på Snötomta gamla skola 1986. Det var kul att se Conne i rörelse! Efter filmen visade Martin foton från Connes liv, bland annat från hans arbete på vapenfabriken Bofors under kriget och från hans uppväxt och utbildningstid. Han berättade också en hel del om Connes starka tro. Connes liv kretsade i hög grad kring hans idealism och engagemang för den kristna organisationen Moral Re-Armament, även kallad MRA eller Oxfordgruppen.

Vad är MRA?
MRA är ingen kyrka utan en rörelse som i det närmaste kan kallas politisk. Deras grundare pratade ofta om att vara revolutionär något som för dem nära kommunismen. Samtidigt är MRA tydligt avståndstagande från kommunismen som under MRA:s storhetstid spelade en stor roll i världspolitiken och i den intellektuella debatten. Man kan säga att MRA är ett kristet alternativ till kommunism, och i någon mån också ett andligt alternativ till kommunism. I både Connes och i MRA:s attityd tycker jag mig kunna se den bemedlades rädsla för "kommunism" oavsett om den har demokratisk form eller inte. Conne kom från en miljö som gjorde att han som ung hatade Kooperativa Förbundet. Connes pappa och mamma drev en handelsbod (och var dessutom tongivande metodister i den ort de bodde i) och en rimlig gissning är att Conne närde en fientlighet mot KF av många anledningar som hade med detta att göra.


Efter visningen kom det igång ett samtal om MRA kring bordet. Min moster Ulla grimaserade illa. Lennart min morbror pratade om att Conne även varit medlem i Nationella förbundet och att han i någon mån varit tyskvän i början av 30-talet. Min moster Inger reagerade nästan instinktivt och sade Nej men då tog jag till orda och berättade att jag faktiskt hade googlat Connes namn och då fått fram uppgiften att han hade haft någon form av samröre med Nationella Förbundet så sent som 1935. Varpå Lennart berättade att Conne hade sagt att han hade vänt sig ifrån tyskvänligheten när han hade fått höra om koncentrationslägrena under 30-talet. I den stunden tänkte jag att Conne nog kunde ha lagt den uppgiften lite grann tillrätta, men sen kom jag att tänka på att Conne faktiskt inte ljög!!!

Morbror Martin tog också med ett av Connes anteckningshäften, häften där Conne skrev ned sina böner men också skrev ned sina tankar kring praktiska göromål och ekonomi. Jag bläddrade i detta häfte och såg bland annat en mängd böner om Ulla, om att Ulla skulle hitta tillbaka till Rätt väg. Detta gav ett totalitärt intryck och jag kan erkänna att mina förhoppningar om Conne sjönk när jag fick läsa om detta. Under ungdomstiden umgicks Ulla en hel del med raggare och hon är den av mammas syskon som hade den mest uppmärksammade tonårsrevolten. I häftet - som var från 1967 - stod också den något kryptiska formuleringen: "Låt Lennart få åka tåg". Till vad? Varför? Jag fattade ärligt talat ingenting. 1967 var Lennart 14-15 år och jag kände att jag skulle visa Lennart denna anteckning från Conne. Lennart tog ivrigt tag i anteckningsboken och sen påbörjades vårat samtal...

Inga kommentarer: