onsdag 7 maj 2008

Jag var i "Indien" - mitt eget Indien

I natt drömde jag att jag var i Indien. Indien var en blandning av olika platser som existerar i mitt vakna liv, bland annat vårt sommarställe i södra Sverige men även Spanien. Med i drömmen fanns också en rad olika personer som existerar i mitt vakna liv: det lilla barnet, Pierre, mamma, min syster och hennes snubbes spanska mamma.

Det började med att vi var hemma hos den spanska mamman. Hon bodde i den här drömmen på en plats som var ett mellanting mellan Spanien och Indien. Min syster och det lilla barnet var också där och barnet ramlade hela tiden och jag hindrade det från att slå i golvet genom att snabbt ta emot det med benen. Den spanska mamman ägnade sig åt att förgöra de kackerlackor som höll till i hennes hus. Dessa var feta som möss och till sin hjälp hade hon en sprejburk med starkt insektsgift. Först sprutade hon detta gift på kackerlackorna på håll. Detta gjorde dessa kryp lite slöa, men de dog inte. Därefter tog upp dem och höll dem i ena handen och sprejade med den andra handen gift på dem tills de dog. Detta tog ett par sekunder. Pierre hade ihjäl en kackerlacka genom att mosa den med en sopskyffel. Grejen var dock att när den mosades mot golvet så frigjordes en hel drös med småkackerlackor som hade funnits inuti den stora kackerlackans corpus. Dessa kilade raskt iväg över golvet och var omöjliga att fånga.

Sedan gick jag tillsammans med min mamma förbi en uteservering där det satt västerländska turister. De hade allesammans helt tomma blickar. De hade också allihopa samma mat på sina tallrikar: något som såg ut som en jättestor platt lasagne som var alldeles vidbränd på ytan. Det såg mycket oaptitligt ut och ingen av turisterna hade mer än smakat på maten. Jag blev i drömmen förvånad över att den där konstiga maträtten serverades i Indien. Den skilde sig så brutalt från den föreställning, om färgglad och smakrik mat, som jag alltid har haft om indisk mat.

Jag kommer ihåg att jag i drömmen sedan tittade på mina händer. De var extremt solbrända, nästan svedda. Mörkbruna på handryggen och svarta ut mot "kanterna" och fingrarna. Dessutom var de sådär karaktäristiskt svullna och rundade som brännskadade kroppsdelar blir. Jag tänkte då att jag verkligen var solbränd, det kunde ingen ta ifrån mig. Sedan kom jag på att jag nu borde leta upp en butik som saluförde billiga och snygga tygskor; att jag borde passa på nu när jag ändå var i Indien. Precis när jag hade hittat ett marknadsstånd som dignade av snygga snygga tygskor vaknade jag.

Att vara i "Indien" var ganska härligt men det var också lite ångest. Jag undrar om jag kommer återse "Indien" igen.

Inga kommentarer: