fredag 9 maj 2008

9 maj: Europadagen

I morgon är det en speciell dag. Dels är det min födelsedag men framför allt är det Europadagen. Europadagen - vad är det? kanske du då tänker. Få europeiska medborgare vet att den 9 maj 1950 var det datum då Europeiska unionen föddes, vid en tidpunkt då hotet om ett tredje världskrig oroade hela Europa. Denna dag år 1950 förde Frankrikes utrikesminister Robert Schuman fram förslaget om att skapa ett enat Europa för att bevara freden. Förslaget, som vi idag är mycket tacksamma för, anses ha påbörjat det samarbete som idag representeras av Europeiska unionen, EU.

Vi firar Europadagen den 9 maj för att det är en symbol för Europeiska unionen som politisk enhet. Extra kul är det att fira Europadagen i år då Sverige, med Carl Bildt i spetsen, dessutom från och med igår är stolt ordförandeland för Europarådet. Europarådet har till främsta uppgift att försvara de mänskliga rättigheterna, men arbetar även med utbildnings- och kulturfrågor. Alla europeiska länder (47 stycken) förutom Vitryssland är med i Europarådet.

Jag kommer i morgon att skåla för mig själv och för Europa. Jag kommer även att skåla för våra nya lagkamrater i Rumänien och Bulgarien som för första gången står i begrepp att fira Europadagen. Hur tänker du fira Europadagen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis min vän!