tisdag 22 april 2008

När våren kom till Hägersten

Igår spred solen sina strålar över hackspettar och tallar i Hägersten. Det var våren som hade kommit. Äntligen vår tur! En stor björnliknande hund kom i full fart lufsande mot mig, där jag satt lutad mot en trädstam och sög i mig av vad naturen hade att erbjuda. Jag greps av panik och tänkte att nu hugger den här besten mig i ansiktet men det är inget jag kan göra något åt just nu. Hunden, som visade sig heta Emma, ville dock bara "hälsa". Detta till den finlandsvenska mattens strora förtret. Jag hälsade lite nervöst på det stora djuret som började dregla. Matten sa att jag skulle se upp för fästingar. På en balkong planterade en kvinna ut blommor i sina balkonglådor. Hon berättade för sin granne, som befann sig på balkongen snett under, att hon hade köpt blommorna i Haninge. Det hade dock varit väldigt utplockat så hon skulle köpa fler någon annanstans. En annan granne skruvade upp ett bingoteveprogram på högsta volym. Sedan såg jag en vinröd ekorrunge som låg död på trottoaren.

Det märks jättetydligt när våren har kommit till Hägersten.

Inga kommentarer: