måndag 31 mars 2008

En forskare i sociologi berättar:

Jag och min man hade flyttat till Kalifornien, USA, för att forska (vi är båda sociologer). Av en ren slump kom jag, via en granne, i kontakt med ett par narkotikalangare. Jag bestämde mig för att genomföra en studie baserad på dem och andra narkotikalangare som jag, via dem, kom i kontakt med. Givetvis nyttjade jag själv aldrig några narkotiska preparat under denna tid, men däremot deltog jag (som observatör) på olika fester och sammankomster där droger förekom.

I min studie ville jag undersöka vad var det som drev dessa människor att utföra den här sortens (kriminella) handlingar. Var det jakten på "snabba cash"? Eller den spänning som den här livsstilen innebar? Vad hade de för tankar om sig själva? Vad hade de för tankar om samhället i stort? Vilka uppväxtförhållanden kom de ifrån? Detta kom att bli en resa på sex år. Såhär berättar en av de "kranar" som jag träffade, om sin livsstil:

"När det var som bäst tjänade jag hundra laxar i månaden, och det efter alla omkostnader. Har man för mycket pengar, måste man alltid ha något att spendera dem på. Jag brukade dagligen springa i affärer och för att köpa flera skjortor för tusen kronor styck. Jag visste inte vad jag skulle göra med alla pengar jag hade, det var helt enkelt för mycket pengar."

Inga kommentarer: