tisdag 11 mars 2008

Att leva med "oreda i huvudet"

Ibland, eller egentligen ganska ofta, blir jag påmind om att jag lever med en stor "oreda i huvudet". Det är som om mitt hjärnkontor vore barrikaderat av bråte och skräp, eller som om det dolde sig ett enda stort trasselnystan av oformliga tanketrådar där inne. Detta kan yttra sig i en tröghet (eller "eftertänksamhet") som både jag själv, och människor i min omgivning, kan störa sig på. När jag umgås med människor som är extra rediga i huvudet blir det förstås extra tydligt att jag inte är särskilt redig i huvudet.

Vad menas då med en person som är "redig i huvudet"? Jo, med det menas en som snabbt kan avläsa samband och strukturer, en som snabbt kan analysera och bryta ner i mindre beståndsdelar, kort och gott: en som kan se logik. För mig tar sådant tid. Min hjärna följer inte logikens eller rationalitetens lagar. Det är som om det där trasslet bara trasslar ihop sig ännu mer ju mer jag anstränger mig. Det kan ta flera timmar, eller till och med dagar, för mig att "ta in" eller bearbeta sådan information som "normala" personer kan "ta in" på ett kick. Utöver detta så tappar jag dessutom ofta intresse och fokus när jag ställs inför kluriga situationer eller uppgifter, sådana som jag inte kan förstå eller "avkoda" på direkten.

Vad fattas då mig och min hjärna? Kan det vara så att min hjärna har för mycket sparat på "hårddisken" och att det därför går så trögt?

Vad det än är för bråte eller trassel som döljer sig där inne i mitt hjärnkontor, så skulle jag vilja blir lite mer redig i huvudet och kvickare i tanken. Jag är beredd att lägga ut upp till 5000 SEK på en grundlig städning av hjärnkontoret/utredning av de trassliga trådarna/omformatering av "hårddisken", med förutsättning att metoden som erbjuds är tillförlitlig och kan garantera lyckat resultat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror faktiskt att det kan vara så att din teorui om "overload" är korrekt, jag tror också att experter inom meditatiion skulle hålla med om det. Meditation är ett sätt att rensa på hjärnkontoret, men det finns många sätt, jag tror att dessa frågor i mångt och mycket handlar om hämningar också! Peace!

(Idag träffade jag Jonas, programledaren från Hjärnkontoret. Han har börjat jobba på indiepopförskolan Nicolaigården och han bejakar sin indiepopsida. Kläder: Blå anorak, glasögon, jeans, samestövlar. Han är jättesnäll!)