torsdag 7 februari 2008

Glasögondags

Det är glasögondags för Magnetenbloggens redaktion, i alla fall för delar av den. Glasögonvärlden är helt ny för mig, och jag känner mig något vilsen. Dock inte hopplös. Tidigare har jag bara haft att göra med mentala glasögon, men nu är de alltså dags för fysiska, och detta är ju en helt annan grej! Jag har ett kliniskt dokumenterat synfel, om än inte särskilt gravt men ändock. Mitt ena öga (vänster) fungerar i princip helt utan anmärkningar men detsamma gäller dessvärre alltså inte för öga "nummer två". Detta måste korrigeras med bågar och glas - glasögon. Jag har varit i olika glasögonbutiker, säkert tjugo stycken, men inte hittat några bågar som jag har fattat tycke för. Jag har under resans gång stött på en hel del "original" vad gäller optiker och glasögonförsäljare, bland annat en gravt vindögd sådan samt en kokainpåtänd kvacksalvare klädd i Batistini.

Vilka är era favorit/hat-bågar? Om ni har några tips/egna erfarenheter av glasögon som ni vill dela med er av, så är ni mycket välkomna att göra det! Det kan vara såväl positiva som negativa aspekter med glasögon.

5 kommentarer:

Blattealibit sa...

Hej! Jag har hört att det finns en glasögonaffär för vänsterhänta i Blackeberg. Där får man halva bågen för halva priset, inklusive slipning och antireflex.

Man kan också gå till second hand-affärer och köpa några snygga gamla hornbågade original och sedan låta sätta i rätt glas.

Det var mina tips!

Anonym sa...

hon är vänsterhänt! det är perfekt. själv undrar jag om det finns glasögon för det tredje ögat eller om man måste "rensa bort" allt helt själv

Tidningen Magneten sa...

Ja, det finns glasögon för det tredje ögat men dock endast i vissa butiker. De stora kedjorna (Synsam och Speksavers) har valt att helt sluta sälja dessa glasögon men det finns dock fortfarande att tillgå hos optiker som är lite mer up to date med vad som händer utanför den klassiska optiken.

Blattealibit sa...

Men finns det glasögon för "onda ögat"? Eller är det samma sak som det tredje ögat kanske?

(Själv använder jag mig av en amulett mot det onda ögat men det skulle ju underlätta om det fanns optik att tillgå.)

Anonym sa...

Hej, onda ögat finns mer i en kulturellbemärkelse, och på sätt är en amulett bra. Onda ögat är alltså "vidskepelse". Inom antropologi brukar man säga att onda ögat finns eftersom folk tror på det, och det skulle jag också skriva under på. Onda ögat är en ganska deppig konstruktion: Tänk social kontroll, skam, skuld, obehag, rädsla. DET är onda ögat för mig.

Tack!