torsdag 6 december 2007

Modets vidunderliga vägar: laktering

På min nya utbildning arbetar vi ofta i grupp. Grupperna är förutbestämda av lärarna och av någon outgrundlig anledning har jag råkat hamna i samma grupp som i princip alla klassens kufar. (Jag räknar dock här inte mig själv som en kuf.)

En dag när min grupp skulle sammanstråla i skolans kafeteria så var det en av gruppmedlemmarna som hade på sig ett tight grått linne. Inget konstigt med det. Grejen var bara att på det ena bröstet var det någon slags stor oformlig fläck. Min första reaktion var att den här tjejen av någon anledning hade börjat laktera. Hjälp! (Jag visste att den här tjejen inte hade några barn, varken små eller stora, och hon såg inte heller gravid ut.) Situationen kändes något ansträngande och jag övervägde huruvida jag skulle säga något om det eller ej.

Hur som helst satte vi i gång med vårat grupparbete och efter ett tag såg jag att "lakteringsfläcken" inte var en fläck utan ett "kädestryck"! Min förvirring var total. Varför hade hon satt på sig ett plagg med en stor "lakteringsfläck" som inte var en lakteringsfläck? Hade hon inte sett att det där "trycket" såg ut som en "lakteringsfläck" eller var det helt enkelt så att hon bara ville ha lite uppmärksamhet?

En grej som slog mig i samband med det här är att vi som klädeskonsumenter verkligen är "easy targets" för modeskaparnas lyteskomik. Det är ju egentligen helt logiskt att en modeskapare, som råkar vara på skojhumör, designar ett linne med en "lakteringsfläck" på. Vill det sig riktigt illa så betalar någon till och med pengar för att få ha på sig detta klädesplagg.

Inte konstigt att modet ibland tar vidunderliga vägar.

Inga kommentarer: