måndag 10 december 2007

Intresse: Visdom

Jag har länge varit intresserad av visdom, och varit oerhört sugen på att lära mig detta med visdom. Jag som person är kanske inte riktigt den man först förknippar med visdom, men eftersom detta visdomsintresse har varit så intensivt och uppslukande så har jag förstått lite om hur visdom fungerar.

Visdom är ganska fjantigt. Visdom handlar om att förhålla sig till hjärtat. Visdom är ganska korkat sett ur relativistiskt perspektiv. Just detta med vad relativismen säger har varit svårsmält för egen del. Förutom detta så har jag upptäckt att visdom LÄTT kan kombineras med olika typer av beteende som anses korkat, man kan vara vis och korkad/okunnig exempelvis. Man plockar med sig sin stil och smak in i visdomen. Alla är rädda för att beträda den väg som leder till visdom. Rädslan tar sig egna former hos var och en. Detta är min rädsla. Visdomen är läskig om man tittar på den utifrån. Att övervinna rädslan är väldigt värdefullt.

Jag har upptäckt att människor som besitter visdom är s a s glada, och därför strävar jag efter att göra som dom. Mitt visdomsintresse kommer hålla i sig. Jag tänker fortsätta lära mig om visdom, men på mitt sätt, något annat sätt är nämligen en omöjlighet.

Tycker du att visdom är intressant?

Inga kommentarer: