tisdag 30 oktober 2007

P3 - en audioestetisk röta

Det kanske är lågt. Det kanske är att sparka på någon eller något som redan ligger ner, men vad är det egentligen för fel på programledarna och producenterna på radiokanalen P3? Hela projektet är en audioestetisk röta och varje gång jag råkar lyssna på denna radiokanal så triggas en enorm aggresivitet och irritation igång inom mig. Jag tycker inte att det är okej att alla programledare pratar någon slags ful stockholmifierad sydvästsvensk dialekt. Jag tycker inte att det är okej att deras program heter grejer som "Mammas nya kille, "Christer" och "Cirkus Kiev". Jag tycker inte att det är okej att programledarna drar dåliga vitsar. Jag tycker inte att det är okej att en av deras största profiler heter Anton Berg, det är ju för fan en dansk "chokladkung" (om man lägger till ett "h" i förnamnet). Hans föräldrar måste ha varit på skojhumör när det var dopedags och detta gör mig också arg.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ey! Dissa inte Anton, hans pappa var min filosofilärare.

Anonym sa...

stockholmare har ofta inneröron som blivit angripa av en audioetnisk röta vilket gör att deras uppfattning om dialekter är kraftigt vrängda (se Wolfram et al. 2004). till exempel så innehåller mammas nya kille mest västerbottniska & norrbottniska dialekter, inte "stockholmifierad sydvästsvensk dialekt". lyss upp! och du ska höra att hela sverige lever, även om det inte är så mycket att skratta åt.

Tidningen Magneten sa...

Klargörelse: jag har inget problem med landsortsproduktioner, så länge de uppnår en viss kvalitetsstandard, det samma gäller för stockholmbaserade produktioner.