tisdag 4 september 2007

Tänk om jag drabbas av "galna ko-sjukan"?

Så var det dags igen. En ko med "galna ko-sjukan" har hittats, denna gång är det Sveriges tur. Jag börjar genast granska de senaste dagarnas köttintag. När åt jag kött senast och vilken typ av kött var det? Var det svenskt eller utländskt? Men sedan tänker jag: jag kan rannsaka mig själv hur mycket som helst men det kommer ändå att vara helt omöjligt att veta vid vilken av mina köttmåltider jag fick denna ohyggliga åkomma. I och med att inkubationstiden är jättelång så kommer det inte visa sig om jag har Creutzfeldt-Jakobs syndrom förräns om tjugo år! Jag är lite rädd och känner mig illa till mods. Jag tänker: okej, man ska inte äta kött, men låt mig för den sakens skull inte drabbas av "galna ko-sjukan" - det är så förnedrande!

Inga kommentarer: