lördag 30 juni 2007

Låt killar få vara killar och tjejer få vara tjejer!


















I och med att jag har en liten kille på 9 månader där hemma, blir det att man funderar en hel del på hur man ska ge honom en grundtrygghet. De första åren i ett barns liv är otroligt viktiga för dess utveckling av självkänsla. Det pratas just nu mycket om feminism och jämlikhet, vilket i sig är begrepp som jag inte har något emot, men jag kan tycka att det går till överdrift när föräldrar börjar gå in och försöka detaljstyra sina barn genom att t. ex. lägga sig i deras val av leksaker etc. Detta enbart för att det i andras ögon ska se "rätt" (läs politiskt korrekt) ut. Jag har sett många mammor som förgäves har försökt få sina små killar att intressera sig för tjejleksaker, och vice versa, men det är alltid samma givna utgång: barnet kastar iväg den påtvingade leksaken för att i stället välja något mer intressant (läs grävskopa/dockvagn). Det faller sig faktiskt mer naturligt för min lilla kille att leka med en bil än med en docka, killar har ofta ett medfött behov av att få vara utagerande, och om man som vuxen försöker gå in och justera detta kan det bli "fel" för killarna senare i livet. På samma vis är det mer lockande för små tjejer att leka med lite "mjukare" leksaker som dockor och mjukisdjur, i och med att tjejer är lite lugnare och har en har stark drift att få ta hand om andra. Jag ser samma mönster när barnen själva får välja kläder - visst är det väl då vanligare att killar väljer "coola" Spindelmannenkläder i blått och grönt medan tjejer helst vill vara söta prinsessor i rosa klänningar? Mycket av detta har sin grund i barnens identitetsskapande och identifikation av sig själv som kille/tjej och är en viktig utvecklingsfas.

Låt barnen själva få bestämma vad och hur de ska leka och låt killar få vara killar och tjejer få vara tjejer!

Av Emma Myller, stolt mamma till Liam 9 månader.

Inga kommentarer: