lördag 19 maj 2007

Jag var legosoldat i ett tidigare liv

I ett tidigare liv var jag engelsk legosoldat och hette Guy Fawkes. Detta är absolut ingenting som jag är stolt över, men jag kan inte heller sopa det under mattan och låtsas som att det aldrig hänt. Jag föddes 13 april 1570 i York och var en av de katolska konspiratörer som försökte utföra den så kallade "krutkonspirationen" år 1605. Planen var ett försök att lönnmörda vår kung Jakob I av England (Jakob VI av Skottland) och medlemmar av Englands båda parlamentshus. För att göra detta hade vi planerat att vi skulle spränga vårat brittiska parlamentshus vid en högtidlig öppningsession av 1605 års parlament, där vår kung skulle tala inför en församling bestående av både Överhuset och Underhuset. Jag hade ensamt ansvar för en stor del av de senare delarna i planens utförande. Mina aktiviteter upptäcktes dock innan planen hann fullbordas. Efter hårda förhör (som bland annat involverade tortyr) dömdes jag och mina medkonspiratörer för högförräderi och mordförsök och avrättades senare. Minnet av mig firas varje år genom Guy Fawkes Night den 5 november. Efter min död har det sagts att jag var "den ende mannen någonsin som gått in i parlamentet med ärliga avsikter"! Ibland reagerar folk konstigt när jag berättar om mitt tidigare liv som legosoldaten Guy Fawkes, det kan verka som de tycker att jag skryter om det, men så är ej fallet! Jag är verkligen inte stolt över att ha varit en engelsk legosoldat men jag vet av egen erfarenhet att man aldrig kan göra sitt förflutna ogjort.

Inga kommentarer: