fredag 25 maj 2007

Jag startade ett nätverk

I och med att det finns så mycket ondska och orättvisa i världen bestämde jag mig för att göra något åt detta, i stället för att bara stå helt maktlös och titta på. Jag frågade mig själv: Vad kan jag göra? Svaret var givet - jag skulle starta ett nätverk! Det var så Trygga handen grundades. Trygga handen är ett nätverk och en organisation som kämpar för att integrera människor från olika delar av världen. Vår huvudmålgrupp är förstås invandrargrupper, politiska flyktingar och ”nya” svenskar men vi försöker hålla en bred och öppen profil så att alla ska känna sig välkomna att delta.

Genom föreläsningar och konserter ger Trygga handen olika perspektiv på global solidaritet och rättvisa. I höstas anordnade jag till exempel en minifestival, En värld med plats för flera världar, och det var verkligen en jättesuccé! En värld med plats för flera världar blev ett forum för folkbildning för alla åldrar och för alla kulturer, en mötesplats där mångkulturens kraft stod i centrum, där människor från olika kulturer möttes och där fördomar kunde bemötas med fakta. Till festivalen hade jag bjudit in författare och föreläsare från olika delar av världen, bland annat amerikanen Moum Terrance, som representar kollektivet Green Democracy, den marokanske ekonomen Samir Soud samt Anders Braun, som har skrivit boken När vapen blöder.

Det är många som kommer fram och tackar mig för att jag startade nätverket Trygga handen och jag vet att när jag ligger på min dödsbädd kan jag vara stolt över mig själv i och med att jag med Trygga handen har gjort gott.

Inga kommentarer: