torsdag 19 april 2007

Att göra gott kan lätt bli fel...

Jag kände att jag ville göra en god gärning, och bestämde mig därför för att donera blod på en blodcentral i centrala Stockholm, i och med att jag hade hört att blodcentralens lager gapade tomma! Väl framme på blodcentralen Södertappen var jag inte alls nervös eller rädd, vilket många blodgivare brukar vara innan de ska ge blod, tvärtom kände jag mig väldigt lugn och det kändes tillfredsställande att göra gott! Först fick jag skriva in mig i deras register och fylla i olika papper. Sköterskorna var mycket snälla mot mig och själva bloddonationen gick fort och smidigt. Efteråt hägrade fikat. Mums, macka och té! Jag fick även välja ut en gåva gåvosortimentet och det blev till slut en jättefin värmeljuskopp från Iittala. Historien fick dock ett lite pinsamt slut: efter någon månad hörde de av sig från blodcentralen, i och med att jag är HIV-smittad men inte hade nämnt något om detta under mitt blodgivarbesök, och jag kände mig då tvungen att ljuga och säga att jag under mitt besök på Södertappen inte hade vetat om min sjukdom. Detta var lite skämmigt och jag kommer inte att gå dit igen.

Inga kommentarer: