torsdag 29 mars 2007

Hur blev det såhär?

Jag är sociolog och forskar på Mälardalens högskola. I början av min karriär bedrev jag min forskning kring etnicitet och utanförskap men efter terroristattacken mot World Trade Center 2001 bytte jag inriktning. Världen kändes plötsligt så farlig och jag kunde inte blunda för detta. Jag började att att ställa mig själv en massa frågor: Hur kunde detta ske? Hade det kunnat ske i Sverige? Vad gör vi för att förhindra att detta sker igen? Trots att jag har forskat inom detta område i snart fem år (fem år kan tyckas vara en lång tid men inom den akademiska världen är det "ingenting") har jag inte fått fram några enkla svar. Tvärt om är dessa frågor mycket komplexa men jag är övertygad om att vi en dag kommer att komma sanningen lite närmare!

Lotten Diaz-Hallgren