lördag 13 januari 2007

Vi är valloner

Vi är valloner och vi kom till Sverige för att arbeta, främst med hantverk och smide. Vi är stolta över våra förehavanden och håller vår kultur levande. Vi är kända för våra speciella karaktärsdrag, t.ex. stora händer, en smygsam mörkbuskighet, "prydnadsfläckar" samt breda pannor. Tyvärr hamnade vi i arbetarklass - lurade av den lömske överklassbaronen Louis de Geer och hans snillrika kompanjoner... Dock hade vi fler privilegier än svenskarna, vilket så småningom ledde till ett ökat välstånd. Vi bodde på bruk i bl.a. Roslagen (Uppland) och åt vad naturen hade att erbjuda, exempelvis nötter, bär och rötter. Idag är vi kända främst för våra smidesverk men vi har även fått berömmelse för annat i och med att vi har integrerats i det svenska samhället. Det finns en rad svenska kändisar som stammar från den vallonska rasen: Albert Svanberg (ansvarig utgivare: tv-sporten), Dan Sporrong (kulturjournalist) och Johan Elmander (fotbollsforward). Vi valloner är mycket stolta över vår kultur och vårat ursprung. Många svenskar vet med sig att de har valloner i släkten!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är detta visserligen ett gammalt inlägg, men jag kan ändå inte låta bli att kommentera det.

Visst bör man vara stolt över sitt ursprung, men... de "speciella karaktärsdrag" du nämner?
Vallonerna var ett blandat folkslag långt före de kom till Sverige och de speciella karaktärsdragen passar lika bra in på tyskar, schweizare, fransmän, holländare osv. Allt det där från speciella veck på armar till näsor eller pannor har avfärdats som trams. Jag förstår inte varför människor framhärdar med någonting som till stora delar härstammar från rasbiologisk forskning. Säg då att alla svenskar är blonda och blåögda, har hög panna, är långa till växten, blir lätt melankoliska och deprimerade, är lättlurade och ärliga osv. Så svarar jag att lika många svenskar som du kan benämna så, kan jag bland svenskar finna motsatsen till.

"Tyvärr hamnade vi i arbetarklass - lurade av den lömske överklassbaronen Louis de Geer..."
Wow!.. Vad har du fått det ifrån?
Det var huvudsakligen "arbetarklassen" de tillhörde redan innan de kom till Sverige förutom några få familjer som skulle hamna under benämningen "borgarklass" istället.
Det var dock en väldigt yrkesskicklig grupp med arbetare som kom till Sverige och som gav den redan existerande järnindustrin ett uppsving... jag förstår inte varför jag som vallonättling (för det är jag så det stänker om det) ska skämmas över mina förfäder på så vis att jag behöver skriva om historien. & på vilket sätt de lurades av Louis de Geer får du gärna vidareutveckla.

Kan inte låta bli en sak till: "åt av vad naturen kunde erbjuda. exempelvis nötter, bär och rötter". Du får ursäkta men det låter ju som man skulle härstamma från en samling med ekorrar. ;-)
En större uppskattning än så av bruksägarna rönte nog såväl smeder som övrigt bruksfolk.

Med vänliga hälsningar
Tobbe en vallonättad vallonforskare

PS. Jag är medveten om att en del av mina kommentarer låter lite besserwisser-aktiga och kanske smått elaka... men ta inte illa vid dig för det är inte menat så. Jag tycker det är gott att du är lika stolt över ditt ursprung som jag är över mitt.
Men våra vallonska förfäder behöver inte något konstlat ljus för att skina vackert i historien...de lyser av egen kraft genom allt de gav vårt land. DS