måndag 8 januari 2007

Postmoderna myter: Laurell och fiskarna

Min vän Laurell hade fiskar. Stora randiga stjärtslöjor och små afghanska glasmalar i regnbågens alla färger. Laurell kunde prata med fiskar. Det var inget vanligt prat utan s k tankeprat. Han överförde en idé eller en fråga till fiskarna och så fick han ett svar tillbaka rakt in i huvet. Det kunde vara vardagligt skitsnack men även existentiella frågor. Min vän Laurell tyckte inte själv att det var något märkvärdigt att han hade begåvats med denna speciella egenskap men jag var imponerad. Jag ställde honom brev med förfrågan: Kan du ställa upp för mig? Han svarade "ALDRIG I LIVET!"

Det kom en man en dag han frågade: Vad är kärlek? Jag sa, sätt dig ner, jag ska berätta. Fråga Laurell och fiskarna. Mannen frågade Laurell en gång men han fick inget svar. Mannen blev besviken och frågade Laurell en gång till och han fick svar. "KÄRLEK ÄR DET SOM HÄNDER MELLAN MAN OCH KVINNA".

En kvinna kom och frågade mig: Vad är vänskap? Jag sa, fråga Laurell och fiskarna. Hon frågade Laurell en gång men fick inget svar och blev besviken. Men hon frågade Laurell en gång till och hon fick svar. "VÄNSKAP ÄR DET SOM SKER MELLAN TVÅ MÄN".

Det kom ett barn en dag och frågade: Vad är frihet? Jag sa, fråga Laurell och fiskarna och barnet frågade Laurell men fick inget svar och barnet blev besviket. Laurell tyckte mycket om barn så jag sa, fråga igen mitt barn och barnet frågade Laurell, Vad är frihet? Och barnet fick svar. "NÄR ÄR DU FRI?"

Inga kommentarer: