tisdag 2 mars 2010

Hallå där Manne, hur är du i köket egentligen?

Vad har du för inställning till mat överlag?
"Jag är väldigt fixerad vid mat. I vår familj är vi det av tradition. Vi kan inte umgås om inte mat ingår. Om man träffas utan mat känns det inte lika värt som när man äter tillsammans. Det kan också ibland vara svårt att säga till personer att man tycker om dem. Då kan man laga mat till dem istället. Det är lika bra, om inte bättre, än att hålla på med massa sentimentalt tjafs som ''jag älskar dig, mamma, osv''. Mat är kärlek."

Hur ofta lagar du mat?
"Typ sex gånger i veckan, men då räknar jag även att steka äggröra som matlagning."

Vilken är din paradrätt?

"Vet inte riktigt, kanske moussaka. Mina kanske mest imponerande maträtter är fejkkött. Qournfärssås och vegeköttbullar, eftersom det smakar som riktigt kött. Andra kockar gör alltid de s.k. vegetariska alternativen mycket äckligare än kötträtterna (ok, förutom i asiatiskt kök, kanske).

Det slog mig plötsligt att detta, att kockar lagar fejkkött äckligare än det behöver vara, kan vara någon form av konspiration. Ja, det måste det vara."

Vilka är dina starka sidor i köket?
"Starka smaker, mustiga grytor och såser. Enkel mat för enkla människor."

Vilka är dina svaga sidor?
"Fina uppläggningar, subtila smaker, avancerade maträtter. Allt sånt som stjärnkockarna håller på med."

Favoritingredienser?
"Olivolja, salt, vitlök."

Vad brukar du få för respons på din matlagning?
"Positiv. Men! På alla arbetsplatser jag varit tycker de andra att min matlåda ser äcklig ut. Det är ju inte direkt positivt. Jag tröstar mig med att dom säkert är idioter och att de faktiskt inte smakade, utan bara tittade på maten."

Du har uppfunnit en egen variant av vegetariska köttbullar! Vill du berätta lite om dom?
"Ja, varför inte? Jag var ju lite inne på det tidigare. Köttbullarna smakar helt enkelt kött. Det är det speciella med dem. Jag skulle lägga upp ett recept på Glupvargar, men jag har inte kommit mig för det ännu. Det kommer inom kort. Men jag kan säga att det är soyafärs, qournfärs och ägg som är proteinet."

Känner du dig någon gång handikappad i köket?
"En gång hade jag opererat högerhanden och hade den i bandage. Då kände jag mig handikappad. Inte bara i köket, för övrigt. I massor utav situationer. Annars kanske inte så ofta i köket, men jag tycker det kan vara väldigt svårt att handla mat inför matlagning tillsammans med andra personer. Jag tycker de (personerna jag handlar med) tar alldeles för lång tid på sig i affären, väljer fel ingredienser, kommer med förslag som är dåliga. Ja, förmodligen beror det här på att jag är ett härsklystet kontrollfreak, men inte desto mindre upplever jag situationen som handikappande. Jag vill så gärna bara få bestämma allt, men så kan man ju inte göra. Man måste ju låtsas att matinköpet är en demokratisk process."

Vilka influenser har du när det kommer till matlagning?
"Pappa, indiskt, Farmor, Carl-Petter Redell, libanesiskt, svenskt och spanskt."

Jag minns en gång då du skulle laga en feijoada. När du skulle salta grytan glömde du bort vad du gjorde så att du saltade i cirka en minut. Den blev rejält översaltad! Har du några andra dråpliga historier från köket?
"Jag kommer att tänka på när min syster lagade köttgryta och tänkte: "man kan ju koka potatisbitar i grytan för att få den lite tjockare. Alltså borde det gå lika bra att använda potatismjöl!" Det blev gryta med köttbitar inkapslade i gelé. Det var inte gott."

Har du någon gång lyckats i köket mot alla odds?
"Jag tror det. Jag och min sambo Jenny brukade laga mycket gott när vi var hippies på stranden. Då hade vi ett spritkök."

Vilka "verktyg" använder du i köket?
"Järngryta."

Vad har du för "tänk" kring miljön i köket?
"Man måste kunna umgås i köket. Det är kul att laga mat tillsammans. Nu tänker jag på att jag framstod som en köksdespot tidigare i intervjun. Det är inte så. Jag tycker bara att det ska finnas en chef. Jag är duktig på att enbart hjälpa till, hacka lök och dyl. Nån måste bestämma, inte nödvändigtvis jag."

Vad har du för "tänk" kring genus i köket (inklusive införskaffande av mat)?
"Alla människor oberoende av hudfärg, kön eller sexuell läggning har rätt att laga mat. Ej heller ska någon människa nekas matlagning på grund av sin övertygelse, religiös eller politisk. Ingen av de punkter som här nämns skall kunna användas till att hindra någon människa från att laga mat."

Vad är postkolonial matlagning för dig?
"Att det svenska företaget Santa Maria säljer sina texmexprodukter i Mexico."

Vad har du för "tänk" vad gäller disk?
När middagen är klar vill jag att arbetet ska vara klart, då börjar kvällens njutning. Den fortsätter till kaffe och kanske sen vinkväll. Jag vill inte avsluta en fantastisk middag med att diska. Det kan gott få stå och torka ihop i vasken. Jag vet att det anses svinigt att göra så, men det är värt det. Dock brukar jag försöka diska allteftersom under matlagningen, så att det bir lite mindre nästa dag. Överhuvudtaget är jag dålig diskare. Det som har räddat mig från ett liv i snusk är min utarbetade filosofi om att "det räcker med lite". "Om jag diskar hälften av disken har jag varit duktig." Det brukar oftast resultera i att man upptäcker att det inte var lika jobbigt att diska som man trott och man gör klart allt. På senare tid har jag märkt att det största hindret för att sätta igång är ett diskställ fullt med ren disk som måste tömmas innan man börjar. Därför tänker jag nu "om jag tömmer diskstället, så att det bara är att sätta igång nästa gång, så har jag varit duktig". Och sen råkar jag göra klart disken av bara farten."

Manne är en av bloggarna på matbloggen glupvargar.blogspot.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där om disken är verkligen sant! Precis så är det för mig också!

Paulina

Anonym sa...

Jag gillar den demokrtiska inställningen till arbete:

"Alla människor oberoende av hudfärg, kön eller sexuell läggning har rätt att laga mat. Ej heller ska någon människa nekas matlagning på grund av sin övertygelse, religiös eller politisk. Ingen av de punkter som här nämns skall kunna användas till att hindra någon människa från att laga mat."