måndag 1 februari 2010

På min nya praktikplats

Idag var första dagen på min nya praktikplats. Det gick på det hela taget ganska bra. Jag varken spillde eller sa något jättedumt. Men det är ju alltid några saker som är mer eller mindre konstiga med att vara på en ny arbetsplats/praktikplats. Till exempel när man ska försöka komma in i snacket och försöka va social och sånt där, konstiga samtalsämnen när man äter lunch (pendeltågsförseningar, huruvida det är värt att investera i en crème brûlé-brännare etc.), bonda med människor som man kanske inte har så mycket gemensamt med och som man kanske tycker verkar vara helt tomma i bollen eller bara väldigt "speciella".

Bland annat var det en person (som jag först tyckte verkade vara lite tråkig men sen visade sig vara en toppenkvinna, mycket sympatisk) som till lunch åt filmjölk med linfrön som hon skopade ur en 1-kilospåse. Aldrig tidigare har jag sett en så stor påse med linfrön! Och sen försökte jag skämta lite med den andra praktikanten - vi hade fått i uppgift att kolla upp hur stor andel av annonserna för sköterskejobb på AMS som var heltidsantällningar - men jag tyckte inte att det där var vidare kul så jag föreslog att vi skulle kolla på annonser för veterinärjobb i stället. Men hon nappade inte.

Sen finns det en kvinna som är supertimid och också hon känns väldigt sympatisk. Hon går förövrigt i pension om 42 dagar och min kompis Karaoketoken råkar också känna hennes son. Och det här visste jag och hade blivit ombedd att hälsa (men vågade av någon anledning inte göra det, men imorgon ska jag görat'). Hur som helst berättade Karaoketoken att den här kvinnans son är värsta finansjournalisten (och liksom motsatsen till henne) och när han var ung var han heltokig i Pamela Andersson. Då gav hon honom en bok om sex (som Karaoketokens pappa, som är sexolog, hade skrivit). Hon ville att han skulle kolla i den i stället för på Pamela, när han blev upphetsad, eller hur det nu var. Kanske en konstig och meningslös "historia" men det var väldigt roligt att tänka på, det fina men kanske något naiva i att ge sin tonårsson en pedagogisk sexbok för att få honom att inte kolla på Pamela. Och också roligt och lite konstigt att jag visste om det hela men att hon inte visste att jag visste.

Imorgon är en ny dag på praktiken.

Inga kommentarer: