tisdag 15 september 2009

Jag delar med mig av ett favoritrecept innan vi säljer bloggen!

Eftersom den här bloggen började som en matblogg vill jag passa på att dela med mig av ett av mina favoritrecept innan vi säljer bloggen. Receptet mynnar ut i en maträtt som är nyttig, enkel, vegetarisk, god och till råga på allt har jag skapat receptet själv! Det är en linssoppa och såhär gör man:

Skär upp en gul lök i stora bitar och stek på halvlåg värme i någon typ av olja i en kastrull. Ha i två vitlöksklyftor och lite tomatpuré. Stek vidare lite granna men se till att det inte bränns. Häll på ca 1 liter vatten, en stor näve röda linser och en eller två potatisar i bitar. Gärna också lite chili av något slag och någon typ av buljong. Eftersom jag är en eko-tjej bukar jag ha i eko-buljong. Men annan går också bra.

Låt soppan puttra i ca 15 minuter, tills linserna och potatisen är mjuk. Mixa eller mosa runt med någon typ av köksverktyg (så att den blir lite mosig). Pressa i lite citron.
Nu är soppan klar!

Klicka i lite crème fraiche och ta också gärna en mumsig ostmacka till! Det blir jättebra!

Obs! Detta är INGET skojrecept utan verkligen ett riktigt och i högsta grad användbart sådant!

2 kommentarer:

Alforn sa...

Det här är VISST ett skojrecept. Hahah! Var riktigt nära på att göra det till middag.

Tidningen Magneten sa...

Äh, lägg av. Klart att det inte är ett skojrecept! Om du har någon som helst koll på mat och verklighet ser du ju att det är ett riktigt recept bara genom att ögna igenom ingredienserna.

Lev lite, laga det till middag redan i kväll!