onsdag 23 september 2009

Chokladtoken på Ica!

Den manliga dominansen, på den här bloggen, blir knappast mindre - tvärtom tycker jag att vi skriver om karlar, manlighet och maskulinitet i vart och vartannat inlägg. Jag beklagar på sätt och vis detta. Men ändå kan jag inte låta bli att fortsätta på detta konstanta och slentrianmässiga "manstema".

Såhär var det: jag hängde med den så kallade Karaoketoken igår. Vi var på Ica och handlade lite inför middagen vi skulle laga och sedan avnjuta. När vi sedan närmade oss kassorna kom jag på att vi hade glömt efterrätt, ni vet, något sött att försluta magmunnen med.
- Ok, sa jag. Vi köper lite mörk choklad - tjejernas favorit.
- Ok men låt det gå fort, svarade Karaoketoken.

Med bestämda steg gick vi mot chokladhyllan. Efter ett visst dividerande fram och tillbaka bestämde vi oss för Marabous mörka choklad med mint i. Det var först då jag tog notis om mannen som stod bredvid oss där och vände och vred på de olika chokladkakorna på hyllan. Han höll två chokladkakor i handen och han verkade veta vad han höll på med. Jag såg att båda de där chokladkakorna han höll i handen var "fairtrade" och då blev jag plötsligt osäker på vårt val - som alltså inte var fairtrade alls. Jag frågade då honom om den där som han höll i var något att rekommendera varpå han svarade att det var bra choklad för det priset (typ 24 kr).

- Och så är det inte heller något smörfett i, men det är det i den där.
(Här pekade han på den där Marabouchokladen vi först hade valt.)
- Jaha, sa vi, men då är det klart att vi inte ska ha den.
Här tittade vi lite osäkert på varandra och tog sen chokladen som han hade rekommenderat och la ner i vår korg. Karaoketoken började gå mot kassorna men jag kunde inte riktigt slita mig från denna chokladtok.
- Det är viktigt att inte välja choklad med för hög kakaohalt. Du ser här 68 procent, 72, 85... Det är för mycket.
Mannen drog sitt högra pekfinger över chokladkakorna medan han läste kakaoprocenten högt. Han verkade som sagt verkligen veta vad han pratade om.

Jag frågade honom om han var jättesugen på choklad eftersom han skulle köpa två stycken chokladkakor och han svarade då att han skulle göra ett litet smaktest.
- Inget märkvärdigt, men jag är medlem i någonting som heter Chokladakademin. Vi tycker att choklad är gott och viktigt.
- Jaså, på så vis! svarade jag och önskade honom lycka till med provsmakningen

Fotnot: chokladen som Chokladtoken rekommenderade var faktiskt mycket god. Fabrikör: Anthon Berg. Kakaohalt: ca 72 procent. Fungerade jättebra som magmunsförslutare.

2 kommentarer:

Ebba sa...

Men var inte 72 för mycket?
Det är så jävla jobbigt att man måste veta allt om allt nu för tiden! Man måste veta goda viner, gott kaffe, god choklad, olika ruccolasallader och häftig mat. Jag är inte ens livsnjutare men drabbas ständigt av dessa val ändå!

elis sa...

det här skriver jag under på, oftast tycker jag att den "goda" smaken fungerar så normativt också. fy fan!