torsdag 27 augusti 2009

"Världens största kinarestaurang"

Varför är det så att jag ALLTID missar "Världens största kinarestaurang" (SVT) trots att det är mitt favoritprogram? Det är ju helt sjukt att jag inte kan lyckas lägga på minnet när det går. En enda gång har jag dock lyckats. Och då föll det sig så att jag även prickade in reprisen några dagar senare - det här avsnittet såg jag därför två gånger och jag får väl helt enkelt hålla tillgodo med det.

Det var avsnittet då en "rikis", typ Kinas svar på Paris Hilton, var på den här restaurangen, alltså världens största kinarestaurang, och firade att hon hade öppnat en egen butik. Man fick också följa en av de anställda när hon besökte sin familj i sin hemby. Föräldrarn var risbönder och ganska fattiga och hennes syster pluggade till läkare. För att finansiera systerns utbildning tvingades hon alltså arbeta på världens största kinarestaurang. Det var ganska gripande och sorgligt.

Inga kommentarer: