tisdag 7 juli 2009

Göteborg

För typ en vecka sedan kom jag till staden jag skulle gå kursen i. Kursen hölls i Lövgärdet som ligger strax utanför Angered. Jag slafsade upp mitt tält och kastade mig in i kursen. Tyvärr blev jag lite besviken... Förra gången jag gick på den här kursen blev jag sjukt upplyft och kände det som att jag hittat rätt. Kursen handlar om icke-våld och en del av det hela är mötestekniker som har utvecklats framför allt av feminister i USA sedan 1970-talet, och som är rätt vanliga i alternativa politiska rörelser sedan 1980-talet. Jag har i ganska många år varit intresserad av att lära mig detta, och jag kände efter förra kusen (som var i januari i år) att jag verkligen ville fortsätta med detta.

Nu är det dock tyvärr så att jag fick ett slags problem med kursledaren. Det hela börjar för några år sedan då jag hittade den här personens hemsida och gillade den mycket. Jag skrev vid tillfället en blogg, som den här personen länkade till. Någonstans under vägen kändes det dock som att den här relationen var lite keff, jag föll in i ett slags mönster av att vara i underläge som jag personligen är rätt trött på och som inte avspeglar sanningen riktigt ärligt. Kontentan av det hela var att jag upplevde det som att den här kursledaren hade en massa förutfattade meningar om mig som jag inte riktigt kunde känna igen mig i! Det jobbiga var att de var väldigt svåra att konfrontera, samtidigt som de kom upp på något vis. Det hela kompliceras av själva mötestekniken, och kurstekniken. Det är svårt att säga exakt vad som hände, men det hela lämnade en eftersmak som inte var så god.

Inga kommentarer: