torsdag 11 juni 2009

Vid ratten

I dag finns följande undersökning, genomförd av Folksam, att läsa i ett flertal svenska dagstidningar. (Svaren är i procent.)


Vad gör vi medan vi kör bil?
Pratar i mobiltelefonen 63
Fixar med radion/stereon 63
Sjunger 58
Skäller på andra trafikanter 45
Dricker 31
Äter 22
Gråter 9
Flirtar 4
Leker med barn 4

Föga förvånande kommer alltså "pratar i mobiltelefonen" och "fixar med radion/stereon" på delad första plats. Mer anmärkningsvärt är då att hela nio procent har svarat att de gråter medan de kör bil. Än mer anmärkningsvärt är att de tidningsmakare, som har publicerat denna undersökning, inte verkar reflektera över att nästan en tiondel av Sveriges bilförare gråter när de kör bil.

Jag tycker att det låter mycket märkligt att det är så många som gråter när de kör bil, eller vad tycker ni? Hör ni till dem som brukar fälla en tår "vid ratten"?

3 kommentarer:

Tidningen Magneten sa...

"Bakom ratten" kanske är det korrekta uttrycket? *pinsamt*

bubbsan sa...

Varför så förvånade? Det finns två saker man gör när man är ensam och att gråta är en av de sakerna. Hur ofta gråter vi i grupp? Mycket mer sällan än när vi är själva. Om jag hade körkort och bil skulle jag definitivt gråta i bilen.

Steven sa...

Jag skulle ta bilen ut på gråttur jag med om jag hade en. Svårt att hitta andra sfärer som är så slutna.