tisdag 30 juni 2009

Tidningen Kupé!

När jag åkte tåg ner till Skåne för ett par dagar sedan fick jag syn på en spännande annons i SJ:s annars ganska meningslösa tidning Kupé. Det var en sådan där annons som är utformad som en tidningsartikel och det hela gällde ett slags självhjälpsbok med titeln Att må dåligt är bara en början av Bengt Stern. Den här texten föll mig på läppen och därför vill jag dela med mig även till er som inte har det senaste exemplaret av Kupé:

Jag har utvecklats som människa tack vare mitt dåliga mående

25-åriga Caroline sprudlar av energi, hon kommer direkt från extrajobbet på golfbanan och bär klubbens sportiga kläder. Hon har börjat spela golf igen efter ha haft ett långt uppehåll på grund av en djup existentiell kris.

Caroline älskade att spela golf när hon växte upp, hon tävlade och det gick mycket bra. Efter högstadiet valde hon att flytta till en annan stad för att studera på golfgymnasium. Men det blev inte som hon tänkt sig. Caroline kände sig otrygg och mådde allt sämre och sämre. Under en temadag i skolan fick hon plötsligt en svår panikångestattack och fjärmades från sig egen kropp. Händelsen gjorde henne mycket rädd och hon avslutade studierna, endast efter ett år på golfgymnasiet. Caroline kopplade därefter ihop sitt dåliga mående med golfen och slutade helt att spela.

Resten av gymnasietiden hemma i Kalmar var jobbiga år. Caroline, som alltid gett intryck av att vara en glad och positiv person, var nu ledsen, inåtvänd och deprimerad. Hon sökte hjälp och mötte till slut en psykiatriker som arbetade med både kropp och psyke. Terapin fungerade och hon började må bättre. Hon kände sig redo att läsa vidare och kom in på en sjukgymnastutbildning i Stockholm. Caroline var hoppfull inför framtiden och tänkte: ”Nu börjar äntligen mitt liv. Nu kan jag komma till min rätt.” Sudierna började också bra. Hon fick en kick och var fullt engagerad när nästa känslomässiga krasch slog ner som en bomb. Ångesten och depressionen var tillbaka med stor kraft och Caroline orkade inte läsa vidare. Hon kände en avgrundsdjup hopplöshet och funderade till och med på att ta sitt liv.

I samma veva läste Caroline boken ”Att må dåligt är en bra början” av Bengt Stern. Hon slogs av det raka budskapet och av att det fanns någon annan som tänkte som hon. Hon tilltalades också av kopplingen mellan kropp och själ, något som hon visste fungerade och anmälde sig därför till Möt Dig Själv steg 1 på Mullingstorp.

Caroline kan idag se att hon saknade jordning - hon hade ingen stabil grund att stå på. Hon var känslomässigt fladdrig, gränslös till sättet och utan struktur. ”På Mullingstorp fick jag kontakt med människor som trodde på mig och var ärliga. De satte kraftfulla men kärleksfulla gränser och stod kvar vad som än hände och vad jag än kände. Min tid på Mullingstorp är ovärderlig och Bengt Sterns bok är fortfarande ett viktigt stöd.”

Idag har Caroline återupptagit golfen och forstatt att plugga till sjukgymnast. Det händer mycket både omkring henne och inuti. ”Jag har utvecklats enormt som människa de sista året tack vare min envishet och att jag med hjälp av Mullingstorp gick till botten med mitt dåliga mående. Idag är jag inte längre rädd för mina känslor, tvärtom, jag avsätter tid för reflektion och eftertanke. Det har blivit en självklar del av mitt liv - en absolut förutsättning för att kunna stå stadigt i allt det som händer kring mig, positivt som negativt. Jag älskar att leva! Det är underbart att kunna säga det och verkligen mena det!”

"Bengt Sterns bok är en av de bästa böckerna jag läst."
Robyn, sångerska

"Bengt Stern är som läkare en pionjär och föregångare. Hans bok är en milstolpe. Det är en fantastisk kunskap som Bengt Stern förmedlar i denna bok."
Kay Pollak, författare och filmregissör

Visst blir man lite sugen? Vill du beställa boken? Gå in på www.mullingstorp.com

1 kommentar:

Marcus Sköld sa...

Det dåliga måendet. Ett gemensamt drag i hela självhjälpskommersen tycks vara den frisinnade och gränsöverskridande synen på språkbruket. Något jag faktiskt gillar (ej ironi) och haft utbyte av.