tisdag 28 april 2009

"Fy fan va kul att åka ballong!"

Igår fyllde Nisse, min granne, kamrat och tillika man till min bästis, 28 år och bjöd på kalas. Det bjöds bland annat på nybakat bröd (Nisse är en riktig baktok!) och till det en härlig kräm gjord på smör, valnötter och sardeller. Hela Nisses stora familj (sånär som på två av syskonen) plus alla vilda ungar var där och festade och dansade till Djurens brevlåda. Det blev riktigt röjigt och partyt nåde sitt klimax när Hjalmar och Ebba gjorde ett lika avancerat som välkoordinerat akrobatnummer som gick ut på att Ebba liksom slängde runt med Hjalmar bakom ryggen. Upp och ner, som en liten jojo, for han för att slutligen landa på sina små fötter.

Festen avvek alltså rejält från en konventionell 28-årsfest och Stina frågade, med ett uns av ironi i rösten, Nisse:
- Är det en bra 28-årsfest tycker du?
- Jaaa verkligen! svarade han.
Nisse var helnöjd.

Och inte undra på det. Tidigare på kvällen hade det varit presentutdelning och i år var skörden något utöver det vanliga. Förutom det sedvanliga "krimskramset" (prylar, kläder och böcker) hade hans stora familj (han har sex syskon) gått ihop till en gemensam present. Och det var inte vilken present som helst. Efter år av misslyckat kapitalsparande fick nu Nisse och Stina den upplevelsepresent de så länge drömt om - en ballongfärd!

Det bästa av allt var Nisses min när han öppnade kuvertet till presentkortet. Det något var helt obeskrivligt - för en sekund såg det ut som att han ögon skulle trilla ur sina hålor.
- Fy fan va kul att åka luftballong!
Sedan började han skratta helt hysteriskt och han riktigt lyste av lycka och upphetsning.

Jag tror att det blir i juni någon gång. Kanske på Stinas födelsedag. Jag har erbjudit mig att vara barnvakt så då kommer Gunnar, Bertil och jag att stå på "startbanan" och vinka till deras stolta ballongresenärer till föräldrar. Sakta kommer ballongen sedan att stiga mot skyn, för att slutligen bara bli en prick där uppe på himlen, ovan världens vackraste huvudstad.

Bild: www.upplevelsepresent.se

Inga kommentarer: