onsdag 24 december 2008

Min kärlek till romer!














Ända sedan jag var liten pojk har jag älskat romer! Över hela Europa har jag fått vänner för livet bland detta mycket fascinerande "vandringsfolk"... Jag har predikat för, arbetat tillsammans med och framförallt "delat livet" med romer i Polen, Tjeckien, Bulgarien, Finland, Norge och Sverige... Många ord på "romani" (deras eget språk) har fastnat och jag använder dem flitigt trots att dialekterna skiljer sig ganska rejält mellan olika länder och grupper.

Romerna är varma, generösa, musikaliska, glada, flexibla och tusenkonstnärer. Romerna är andligt öppna och hungriga och när de blir lärjungar till Jesus brinner de lika explosivt som bensinbomber på en höskulle! När de sjunger lovsånger gråter jag alltid och när de kramar mig smälter jag som glass i svensk högsommar sol.

Ikväll har jag ätit kvällsmat med en underbar rom-familj i Märsta... Vi har läst Bibeln, samtalat, bett, lovsjungit och gråtit... Jag tackar Gud för romerna, detta underbara folk! Romerna behövs för berikande av svensk kultur. Romerna är en välsignelse för Sverige och Stockholm!

Vi hörs!

Juldagen firar vi på Magneten med denna text. Romer är en av de mest marginaliserade folkggrupper vi har i Sverige, och marginaliseringen av romerna har pågått i hundratals år. Så... hur är det med dig? Har du fördomar om romer?

Inga kommentarer: