tisdag 18 november 2008

Små människor

Jag känner mig tvungen att ta upp det här med små människor!

Om man ser på människan ur mammutperspektiv så måste ju vi ha varit extremt irriterande som art. Svaga, med rätt ineffektiva vapen som nät, spjut etc. Ändå lyckades vi utrota mammuten.

Tänk om det skulle komma motsvarande "nya" lilleputtar som tog över i vår värld!

Det mest irriterande med dem tror jag skulle vara en slags känsla av att de inte brydde sig om vad vi höll på med, och värdesatte. De skulle bygga sina egna tunnelbanor, och ha sina egna gruvor, och fixa egna hus, perronger, flygplan, motorcyklar o.s.v. De skulle ha sin egen tideräkning och börja avla små, små kameler och hundar. De skulle handla i shilling, och de skulle utnyttja oss i någon slags kapitalism. De skulle inte ens ha någon aning om det här med klimatförändring och de skulle inte bry sig när vi berättade om detta för dem! De skulle påminna om såna här killar man träffar ibland som man märker ser ner på alla runtomkring dem, och som gör detta endast för att de inte förmår ta in något mer än sin egen arrogans.

Vill ni ha det såhär, eller?
<

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har tänkt på det här och jag tänker på det nu igen tack vare eran artikel om ämnet. Dessutom var jag lite hungrig fastän klockan bara är tolv så jag lagade till gammal bulgur som stått framme i en kastrull, men med lock. Bulgur är lite lättare att värma upp på nytt än ris är. Jag "wokade" bulgurn och hällde ner en massa frysta kräftstjärtar och chili (det blev inte gott) - och jag förstår om ni inte vill komma in på "insektsdebatten", men alla har ju tänkt på att räkor och kräftor och sånt är som insekter som man äter upp ändå, fastän insekter räknas som äckliga av nästan alla, och till det hör i den här frågan en känsla som går tillbaka till 50-talet och för vissa även 30-talet. Känslan av att insekter är lilliputtarna. Har ni tänkt på att termiter i Afrika kyler ner sina stackar genom att bygga tunna tunna skikt, liksom hårda jord-draperier längst ner i källaren av stacken där det är kallt. Luften som kommer in i stacken måste blåsa in via dessa "aggregat" och sen strömma nedkyld genom hela byggnaden. Väldigt avancerat och klokt! Jag är inte rädd för insekterna så, men jag skulle tycka att det var väldigt irriterande att ta en massa debatter på nytt med dom som vi redan kommit en bra bit med bland människorna. Insekter är inte det minsta intresserade av huruvida artister tjänar pengar på sina alster eller inte, som Metallica och Per Gessle. Fatta vad fett ute Metallica och Per Gessle med sina nedladdnings-nojjor skulle vara. Personligen skulle jag tycka att det skulle vara ganska skönt. Jag skulle tycka att insekterna var som en "frisk fläkt" i debatten. Men värre är det med klimatfrågan, precis som ni tar upp.