fredag 25 juli 2008

Sommarvistelse och skavanker

Att vara på sommarvistelse i södra Sverige är synonymt med mycket skratt, bad och bus. Jag har börjat sola min kropp på allvar. Målet var först "kaffe latte". Snart blev det dock "capuccino". Nu siktar jag på "terracotta".

För tillfället är jag på besök i Pierres föräldrars sommarhus. Detta hus är beläget mycket vackert mellan himmel hav - endast ett stenkast från Sveriges största aktiva fiskehamn. Själva bohaget bjuder på hög standard såväl invändigt som utvändigt (bl. a. med en vacker patio).

Imorgon ska vi ställa till med namnsdagsfest till Pierres ära. Pierre själv ska laga något extra smarrigt till middag (det har talats om raggmunk med bacon och lingonsylt). Bubba ska baka en läcker toscakaka som ett uttryck för all kärlek och tacksamhet hon hyser för namnsdagsbarnet. Det kommer även andra gäster hit, vi är dock ej ännu varse om exakt antal men antagligen blir det mellan två och fyra stycken. Tre av dessa potentiella gäster är personer som jag har träffat förut och jag tror att vi kommer få uppleva en hel del skratt och mys tillsammans! Pierre berättade att en av dessa potentiella gäster har en lilltånagel som är jättekonstig: den är endast 2 mm lång och växer rakt upp (som ur ett hål) i stället för längs med själva tån (som en normal nagel). "Själv skulle jag operera bort hela lilltån om min lilltånagel såg ut så där" sa Pierre varpå han rekommenderade mig att be personen i fråga om att få titta på denna "vanskapelse" imorgon.

Jag tänker dock som följer: vi har alla våra skavanker. Vissa av dem sitter på utsidan medan andra sitter på insidan. Själv har jag t. ex. "skomakartumme" på högerhanden - något som jag vissa dagar kan tycka är skojigt att visa upp för personer i min omgivning. Andra dagar dagar känner jag mig dock mest som en fånig "cirkusapa" och vill inget hellre än att bara vara normal och smälta in i mängden...

Man får försöka att inte döma andra utifrån deras skavanker men ibland är det inte så lätt. Utan våra skavanker så skulle vi inte heller vara de vi är. Kämpa på!

Inga kommentarer: